Blåfilter eller vanlig biltema svamp ?

Jeg ser det er mange anbefalinger om blåfilter matte i filteret. Men kan et slikt filter egentlig erstattes med en vanlig svamp så lenge det er stor nok gjennomhullig (stor flate) og det er syntetisk stoff ?

Eller er jeg helt på jorde ? : http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Borste-og-svamp/Insektsvamper-5-stk-36467/
Nei, du er overhodet ikke helt på jordet

Blåfiltermattene er ikke spesielt geniale, det er bare det at de passer godt til vår nytte. Det vi er ute etter er stor overflate for bakteriene, tett nok for at fisker ikke kommer gjennom, og at materialet selvsagt ikke er giftig.

Om svampen du linker til vet eg ingenting, men størrelsen vi er ute etter er vel ikke mulig å få? Prismessig er blåfiltermatter "gratis" i et akvariehold, så det er neppe grunnen for ditt innlegg?
Svamper og skurepad funker fint så lenge de har nok vanngjennomstrømming og ikke er innsatt med såpe eller andre sopp/bakterie -drepende midler.

Megaflis har forresten noen skikkelig grove/stive skurepads som kanskje kunne gjort en glimrende jobb som bio-filter

http://www.megaflis.no//Rengjoeringsverktoey/Skurepad_brun_grov.html
Og man legger bare disse bak alle filteråpninger?
jeg er litt usikker, men mente selv at blåsvampene du får fra dyrebutikk er litt dyre. For meg med et 450 l regnet jeg med å måtte bruke opp mot 1500 kr for å lage til et slikt eget hjørnefilter med blåsvamp. Derfor om det går med biltema for 20 kr for 5 stk - så hvorfor ikke

Eller tar jeg helt feil iht til pris ?
Webzoo selger 5x50x50 cm for 150 kroner, og du kan få det billigere i utenlandske nettbutikker. 50x50 cm holder vel til ditt kar?

Du snakker om HMF-filter, og ikke løst filtermateriale bak en vegg, ikke sant?
ebay. billigere får du det ikke
Dette svaret fikk jeg fra biltema :

"Inget som vi kan rekommendera då den inte är testad för det.Dock kan jag meddela att inga kemikalier är tillsatta till denna svamp."
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap