Gammelt kar, ny lys topp.

Hei, vi har ett gammelt 170L Juvel kar, som vi nå har satt på ny T5 rør topp på.
Den gamle T8 toppen, ble veldig varm (Gamle reaktorer), mener det var 2x38w dagslys rør i denne.
Den nye toppen ble levert med 2x45w 1000k rør. Og så vidt jeg vet leverer T5 rørene 40-50% mere lys enn T8 rør. (Mulig jeg tar feil)
Så til mitt spørsmål, kan dette bli for mye lys for planter og fisk??
I mine øyne (som den glade amatør jeg er), synes jeg dette er veldig mye lys, lyser jo opp hele stua. Rørene er 895mm lange. Akvatiet er totalt 1000mm langt, så rørene fyllen nesten hele lengden.
Hør søkt meg grønn og blå etter andre lysrør med laver watt styrke, bare for å teste. Men finner bare rør på 2700k. Kan jeg blande tro? Eller vil dette få noen negative konsekvenser.

Sliter litt med alge vekst nå, men det vil jeg tro roer seg ned, etter noen flere uker/måneder med drift.

Mvh
Petter

Skjønte ikke helt det med 1000k ? Mener du 10000 K ? Det er i så fall for høy fargetemperatur til ferskvann, det bør ligge på 6000-7000 K. Å blande har ikke noe særlig for seg

Wattstyrken henger sammen med lengden på rørene, og 2x45W er ikke for mye for 170 liter. Det er sånn midt på treet. Mye, det er over 1 watt/liter.
SilverShaded
Skjønte ikke helt det med 1000k ? Mener du 10000 K ? Det er i så fall for høy fargetemperatur til ferskvann, det bør ligge på 6000-7000 K. Å blande har ikke noe særlig for seg Wattstyrken henger sammen med lengden på rørene, og 2x45W er[B] ikke[/B] for mye for 170 liter. Det er sånn midt på treet. Mye, det er over 1 watt/liter.


Mente selvfølgelig 10.000k ja. Ok da vet jeg at jeg ikke har for mye lys.
Skal se om jeg finner noen rør på 6-7000k, blir vel ett mere riktig lys for plantene det.

Takker for svar. (Blir nok ikke det siste innlegget :o)
Hei

Har samme lystoppen på mitt Juwel Rio 180.

Den kom også med 2 x 45w T5 "High-Lite Day" lysrør. Juwel oppgir de til 9000K som skal gi "dagslys": http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-Tubes/High-Lite-T5-Lighting-Tubes/Tube-High-Lite-Day-45-W-T5-45-W-T5-895-mm.html

Jeg syntes også lyset var i overkant "skarpt" i begynnelsen, men etter hvert som karet har vokst igjen [External Image]med planter, røtter og litt algevekst på bakgrunnen etc... så synes jeg lyset er ganske fint nå.
Forrige innlegget "Postet seg selv" mitt i skriveriene, så jeg fortsetter her:`

...vi sliter også med litt for mye algevekst til tross for hyppige vannskift, easycarbo og profito plantenæring, så jeg ønsker også å prøve ut litt andre lysrør.

Problemet med Juwel T5 er at de bruker egne lengder på rørene, så utvalget er begrenset til Juwel rør (Day, Nature eller Color) og rør laget spesielt til Juwel av bla Sylvania (Aquastar og Grolux).

Her er Kelvin på tilgjengelige rør til Juwel 45w T5 toppen:
Juwel High-Lite Day: 9000K
Juwel High-Lite Color: 6800K
Juwel High-Lite Nature: 4100K
Sylvania Aquastar: 10000K
Sylvania Grolux: 8500K

Her er også en side med mye spennende informasjon om akvarielys hvis man har litt tid å bruke opp på lesning

http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Lighting.html
toremann
...vi sliter også med litt for mye algevekst til tross for hyppige vannskift, easycarbo og profito plantenæring, så jeg ønsker også å prøve ut litt andre lysrør.

Hvor lang lystid bruker du da ?
Lyset står på 10 timer i døgnet (bruker timer).

Karet har bare gått ca 3 uker med fisk, etter ca 5 uker med salmi-innkjøring, så alge veksten kan sikkert skyldes like mye at det er litt utsabilt ennå, eller at vi kanskje mangler noen næringsstoffer.

Men det er litt rart at hurtigvoksende planter som vasspest og "gulrot gress" gulner, mens Java, Anubias og Hygrophila ser ut til å stortrives til tross for algevekst på bladene.

Algene på Rota og Hygrophila (til venstre) har kommet de siste par ukene. og i bakgrunnen er den blasse vasspesten.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap