Dårlig trivsel

Jeg har et 220l Akvastabil. Oppi der bor det 3 praktbotia, 3 SAE'r, ett dvergguramipar, en liten malle og en øreål.
Jeg har rundt 10 planter og 2 store røtter. Bunnen er sand fra Biltema. Jeg har karet stående så det er åpent fra alle kanter, og har ingen bakgrunn/folie/etc. (- noe jeg regner med KAN være grunnen)

De som skal stime gjør stort sett det, men den ene botiaen er blek og svømmer ofte alene og langs glasset. Guramiene gjemmer seg ofte nede langs bunnen. Øreålen er jeg usikker på om spiser. Jeg hiver oppi en bit med røde mygglarver etter at lyset er slukket om kvelden, men det ligger igjen litt rester morgenen etter, og jeg vet at guramiene også liker larvene...

Generelt føler jeg at det er dårlig stemning nedi der, og jeg håper løsningen ligger i et par planter til, og en bakgrunn. Noen tips for gode gjemmesteder til øreålen?
Jeg har ikke sjekket vannverdier, men er rimelig sikker på at den delen er grei. Karet er rimelig nystartet, og de "eldste" har bodd der i ca 4 uker, mens øreålen og botiaene flyttet inn i forrige uke.

Noen tips for økt trivsel?
Litt usikker på hvorfor mesteparten av innlegget mitt ble borte? Kopierte heldigvis hovedinnlegget, men hjelper ikke hvor mange ganger jeg prøver. Det vises riktig i forhåndsvisning, men blir feil i tråden?
Ikke bruk "større enn" eller "mindre enn" tegn. Du hadde brukt dette for å lage pil, og da får du ikke med teksten etter diise tegnene.
Hvis det er 4 uker siden oppstart, og du ikke har brukt noen spesielle metoder for rask innkjøring, er det forventet med et skyhøyt nitrittnivå akkurat nå.

Vannverdier er ikke noe man kan gjette seg fram til. Jeg anbefaler deg derfor å måle. Spørsmålet det er mest viktig å få svar på er: Er karet fullt av nitritt nå, eller er det det ikke?

Har du så mye nitritt at det slår ut på testen, anbefaler jeg deg å skifte 30-40% vann hver dag, til det bedrer seg.

En bakgrunn vil nok hjelpe fiskene til å føle seg tryggere, ja. Spesielt dvergguramier er litt "psykisk" ømtålige, og vil nok sette pris på mer skjul.

De dagaktive fiskene (som f.eks. guramiene) bør helst få mat mens lyset enda er på. De er ikke helt fremmed for å bruke synet når de skal avgjøre hva som er spiselig, og hvor det befinner seg.
Nils Vollstad
Ikke bruk "større enn" eller "mindre enn" tegn. Du hadde brukt dette for å lage pil, og da får du ikke med teksten etter diise tegnene.


Aha! Takk for oppklaring :o)
Kampfisk
Hvis det er 4 uker siden oppstart, og du ikke har brukt noen spesielle metoder for rask innkjøring, er det forventet med et skyhøyt nitrittnivå akkurat nå. Vannverdier er ikke noe man kan gjette seg fram til. Jeg anbefaler deg derfor å måle. Spørsmålet det er mest viktig å få svar på er: Er karet fullt av nitritt nå, eller er det det ikke? Har du så mye nitritt at det slår ut på testen, anbefaler jeg deg å skifte 30-40% vann hver dag, til det bedrer seg. En bakgrunn vil nok hjelpe fiskene til å føle seg tryggere, ja. Spesielt dvergguramier er litt "psykisk" ømtålige, og vil nok sette pris på mer skjul. De dagaktive fiskene (som f.eks. guramiene) bør helst få mat mens lyset enda er på. De er ikke helt fremmed for å bruke synet når de skal avgjøre hva som er spiselig, og hvor det befinner seg.


Ja, får sjekke verdier i morgen. Karet ble kjørt inn med en allerede innkjørt pumpe, røtter og steiner, og byttet ca 30% av vannet nå på søndag. Ventet vel halvannen uke før første fisk, og det er jo ikke akkurat overbefolket (overbefisket?). Gir heller ikke store mengder mat, ålen får en bit mygglarver hver kveld, og guramiene får litt flak for sikkerhets skyld. Hiver oppi maks en algepille om dagen. Men er så lenge siden jeg drev med dette at jeg har glemt mye.
Nei, det er ikke overbefisket...snarere tvert imot. Alle artene, bortsett fra guramiene og mallen, ville nok trives bedre hvis de var flere. Både botia, SAE og øreål er det jeg vil kalle typiske "flokkfisker"...dvs. de stimer ikke nødvendigvis, men føler seg tryggest med flere artsfrender rundt seg. Særlig botiaene elsker å være flere sammen. Og tre er hverken en stim eller en flokk.
Dvergguramiene er fullstendig krasj i forhold til de andre fiskene du holder, så her bør du ta raske grep. Siden karet ditt er altfor lite til hold av praktbotia og øreål bør du først og fremst fjerne dem.

Eg har holdt SAEer, øreål, praktbotia... i mange år i en 660-liter (200 cm), og det er ingen tvil om at øreål og praktbotia ikke kan puttes i kar under 150 cm.
Donald
Dvergguramiene er fullstendig krasj i forhold til de andre fiskene du holder, så her bør du ta raske grep. Siden karet ditt er altfor lite til hold av praktbotia og øreål bør du først og fremst fjerne dem. Eg har holdt SAEer, øreål, praktbotia... i mange år i en 660-liter (200 cm), og det er ingen tvil om at øreål og praktbotia ikke kan puttes i kar under 150 cm.


Ja, jeg er klar over at de blir store, og planen er at de på sikt skal få et større hjem ettersom de vokser :o)
SilverShaded
Nei, det er ikke overbefisket...snarere tvert imot. Alle artene, bortsett fra guramiene og mallen, ville nok trives bedre hvis de var flere. Både botia, SAE og øreål er det jeg vil kalle typiske "flokkfisker"...dvs. de stimer ikke nødvendigvis, men føler seg tryggest med flere artsfrender rundt seg. Særlig botiaene elsker å være flere sammen. Og tre er hverken en stim eller en flokk.


Før har jeg hatt botiaer og SAE'r i grupper på 5, det har fungert fint. Nå begynte jeg med 3 av hver, men skal ha flere :o)


Noen tips om hvor jeg kan kjøpe en ålreit bakgrunn?
Bettie Page
[QUOTE=SilverShaded]Nei, det er ikke overbefisket...snarere tvert imot. Alle artene, bortsett fra guramiene og mallen, ville nok trives bedre hvis de var flere. Både botia, SAE og øreål er det jeg vil kalle typiske "flokkfisker"...dvs. de stimer ikke nødvendigvis, men føler seg tryggest med flere artsfrender rundt seg. Særlig botiaene elsker å være flere sammen. Og tre er hverken en stim eller en flokk.


Før har jeg hatt botiaer og SAE'r i grupper på 5, det har fungert fint. Nå begynte jeg med 3 av hver, men skal ha flere :o)


Noen tips om hvor jeg kan kjøpe en ålreit bakgrunn?

Har selv god erfaring med http://www.aquadecor.rs/no/
Har du vurdert å male bakglasset på akvariet isteden for å kjøpe en bakgrunn? Matt svart eller en mørk blåtone funker fint og gir romfølelse. Vakre bakgrunner er veldig dyre, og bakgrunnsfolie med planter på ser stort sett håpløst ut.

Wobbler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap