På tide å starte denne tråden...

På tide å starte denne tråden...
Begynnelsen
Har hatt akvarium i over to år nå, og tenkt på å starte denne tråden flere ganger, men ikke før nå skjer det. Må nesten ta med ting fra starten, det jeg husker i hvert fall:

Startet med en 110 liter, Perlegurami, Ancistrus, Guppy, så enda flere levendefødere med Platy. Etter hvert Ottocinclus.

Gikk ikke lange tiden før jeg så første guppy yngelen, husker det var ganske stort. Det smittet kanskje over på Perleguramien.

I et selskapsakvarium hos en nybegynner dukket det opp et skumrede, obs…

Det ble en fisk som terroriserte alt av andre fisker for å beskytte bittesmå svarte prikker, til ingen nyte (Tror i ettertid at de fleste døde av matmangel eller ble spist).
En positiv ting ved det hele var at jeg fikk en unnskyldning til å kjøpe en 54 liter til oppdrettsakvarium.

Der fikk jeg til oppdrett på Perlegurami, sleit med å fore opp yngelen så kun fire stykker overlevde, men var ganske kry uansett.

Etter å ha vært en del inne på forumet, ble jeg nødt til å kjøpe 6 Corydoras Paleatus. Etter et lite år fikk jeg til oppdrett på de også, takket være mange innlegg her inne på hvordan. Overlevde fem stykker som vokste opp i en isboks og lever nå sammen med foreldrene (bilde 1).

Otto ble byttet ut med SAE.

Kjøpte ny 60 liter, der kom det inn Sakurareker og Eplesnegler, viste seg at eplesneglene var kjempeeplesnegler og spiste alt av planter. 10 ganget sin egen størrelse på 2 måneder, så de ga jeg bort.

Ancistrus ble byttet ut med L144 og Scalarer.

325 literen satte siste prikken over i-en i litersyken (enn så lenge). 60 og 54 literen ble solgt.

Fire små Scalarer ble til fire store, la egg og begynte å slåss. Måtte selge to av de og resten av Guppy flokken som hadde vært der fra starten. Flyttet Scalareparet som var igjen til 110 literen som nå hadde blitt til oppdrettsakvarium. Der stoppet de helt opp, ingen egg ble lagt uansett hva jeg prøvde. Så de ble også solgt (bilde 2).

Ble da plass til min første stimfisk. Håpet veldig at de skulle stime så kjøpte 30 Sorte Neontetraer, noe som har gitt et halvveis resultat. De stimer når de blir skremt, ikke ellers så er litt skuffet.

Sandsnegler ble kjøpt (angrer).

Pleco ble kjøpt, falt for fristelsen.

SAE ble solgt.

Savnet Ciklider, så gikk denne gangen for en dvergciklide art. Tre unge Kakaduer (bilde 3).

Siste som har kommet oppi akvariet med puls, fire halvvoksne Marmorguramier.
I dag
Da har jeg kommet frem til i dag. Ganske mange 10 liter bøtter med vann og litt vannskader senere, så sitter jeg igjen med:

325 liter med Pleco, L144, Sort neontetra, Corydoras, Perlegurami, Marmorgurami og Indianerplaty

110 liter med Sakura reker, L144 og Kakadueciklider.

Bildene er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er så som så.
Flott akvarium, drømmer om et på denne størrelsen jeg også.

Kjenner igjen skuffelsen over stimfisk som ikke stimer. Skaffet meg kardinaltetra, da de skulle stime veldig bra, men de surrer stort sett bare rundt for seg selv.
Kakadue ciklidene dine vil nok kose seg med rekene dine så dem har du kanskje ikke så lenge.
Det har gått bra så langt, men takk for tipset.

Kakaduene er fortsatt ikke fullvoksne så det er kanskje årsaken til at rekene ikke har blitt spist, enda...
Foringstid
Foringstid med litt temperamang.

Plecoen var ikke helt fornøyd med å dele måltidet, så halvparten av tiden brukte han på å jage vekk andre, vet ikke om dette kan utarte seg til å bli noe mer med større skader.

La ut en video som viser litt av det, men fikk så klart ikke filmet da han var på sitt mest aggressive.

https://www.youtube.com/watch?v=Agh8zdgHDJs

Bør jeg gjøre noe med dette hvis det fortsetter, fore etter det er mørkt eller noe?

Har ikke oppdatert her på lenge...
Interessen for hobbyen går i litt perioder, særlig i sommer så avtok den veldig.

Solgte unna alt av guramier og platy.

Tok en skikkelig rengjøring i 325 literen, flyttet alt av fisk til 110 literen utenom de to plecoene. Fikk renset blåmatten til HMF-filteret, ryddet opp i planter og satte opp roten på en annen måte, står nå på høykant. Bilde kommer når det har grodd litt til

Ser ut til at Plecoene er fornøyd med så mye plass til seg selv, men tror nok jeg skal ha noen nye fisker. Har lyst til å velge noe jeg ikke har prøvd før. Har alltid likt elefantfisk, men er redd de fort blir syke. Vet ikke helt hvor godt de går i lag med pleco...

Har også veldig lyst på Black Ghost, mangler bare 375 liter med vann til den.





Askeladden
Har alltid likt elefantfisk, men er redd de fort blir syke. Vet ikke helt hvor godt de går i lag med pleco... Har også veldig lyst på Black Ghost, mangler bare 375 liter med vann til den.

Syns jeg er veldig ansvarsfullt at du tenker hvilken literantall BG skal ha Veldig bra
Men er forøvrig greit å ikke blande Elefantfisk med BG da disse ikke går i sammen...
Men er greit om pleco'ne ikke er aggressive da elefantfiskene stresses lett.. Hyppige vannbytter og kontroll på verdiene er viktig siden de lett blir syke som du skriver..
Brukte veldig lang tid på å finne ut hvilke nye fisker som skulle få gå i karet, ble tilslutt fire nøkkelhullciklider og tre pakistanbotia.

Måtte ha en botia art siden sandsneglene hadde tatt sånn over.
Flyttet også tilbake tetraen og L144 mallene så ble igjen veldig mye liv i akvariet. Nøkkelhullciklidene har jeg tenkt på å kjøpe lenge, er ganske kjedelige i fargen men vakre fisker for det.

Var meningen at L144 mallene skulle fortsette med eggleggingen i 110 literen, men ingenting skjedde, første dagen etter at de kom tilbake til stor karet er de påen igjen.
Ikke akkurat stedet med minst konkurranse og fare for at yngelen blir spist... men men
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap