Kjøp av planter

Hei. Er det vanlig at det følger med små snegle lignende dyr, når man kjøper planter i zoo butikken?
Ja, fikk beskjed om å skylle godt i lunkent vann før jeg tok plantene i akvariet. Ellers er de veldig vanskelig å få vekk igjen..
Ja, det er vanlig. Snegler legger ofte egg blant planteblader.

Eneste måten å unngå det på er å kjøpe Tropicas 1-2-grow -planter. Garantert fri for snegler og alger.
Jeg håper ikke De skaper problemer i akvariet for oss ? Er det bare å ta de ut etterhvert som man ser De?

Kanskje det er noen fisk som spiser dem ?

Mye å tenke på når man er ny i "bransjen" )
Snegler er bra å ha i akvariet, de spiser opp matrester, planterester og bidrar generelt til balansen i akvariet.
Min erfaring er at snegler som kommer fra planter alltid klarer å gjemme seg i planten selv om jeg skyller den godt.
Og siden sneglene fort blir ganske mange, har jeg investert i 3 praktbotia disse spiser opp det som er av snegler. men de er litt artige for dem kan finne på å sove på alle mulige rare måter, og kan finne ut at å grave seg ned i sanden er gøy, og så ser du dem ikke mer resten av dagen og lurer på hvor dem er blitt av, men dette venner du deg til etterhvert. noen mener de kan være aggressive men jeg har iallefall ikke merket noe til det.

en annen mulighet vis du ikke vil ha snegler er jo å bare plukke dem ut, men fiskene kan jo bli stresset om du er nedi med hånda til stadighet.
Prakbotia
Jeg lurte på det samme, Daniel Brevik. I andre tråder ser jeg at mange synes det er OK med litt snegler, og jeg ser at akvariene i dyrebutikker ofte er fulle av ulike sorter. Men jentungen her vil helst unngå dem, så vi leter etter fisk som spiser snegl.

Jeg ser at praktbotiaen din trenger mye plass, Martin Nordbø. Finnes det arter som trives på mindre enn

80 cm, som likevel spiser en del snegl?
JorunK
Jeg lurte på det samme, Daniel Brevik. I andre tråder ser jeg at mange synes det er OK med litt snegler, og jeg ser at akvariene i dyrebutikker ofte er fulle av ulike sorter. Men jentungen her vil helst unngå dem, så vi leter etter fisk som spiser snegl. Jeg ser at praktbotiaen din trenger mye plass, Martin Nordbø. Finnes det arter som trives på mindre enn 80 cm, som likevel spiser en del snegl?


Hei.

Ett alternativ er asiatiske jegersnegler. De tar pestsnegler. Bruker de i alle mine kar og har ikke hatt noe problemer med pestsnegler De formerer seg heller ikke noe særlig så lette å holde kontroll på.
Kommer ikke på noen andre i farten som spiser snegler, men så er jeg og en nykomling så kanskje noe mer erfarne akvarister vet om andre fisk som spiser snegler?
Men nå har jeg hatt praktbotiaen min i 6mnd i 70l akvariet, de vokser ikke særlig fort, og utifra andres erfaringer er AF så tar det tid før dem blir for store for mindre akvarier.

Tilfeldig bekjentskap
© PFK
Reklame for plussmedlemskap