Noen tips?

Godt nyttår
Har hatt akvarium et par-tre år, men har hatt litt startvansker. Startet med 60 liter og platy som døde. Da viste det seg at jeg ikke har kalk i vannet i det hele tatt, så jeg startet med å tilsette det. Kjøpte også nytt akvarium på 230 liter, nye fisk og nye planter. Vi prøvde nå med sverddragere, ancistrus og kardinaltetra. Etter kort tid oppdaget vi også at plantene hadde hatt med seg blindpassasjerer i form av snegler i hopetall. På akvariebutikken anbefalte de oss å kjøpe praktbotia, og de har i ettertid holdt sneglene i sjakk. De har også spist all yngel kardinaltetraen viste seg å ha med seg sykdom, så vi mistet i en periode mye fisk. Vi behandlet mot hvitprikk, og da sluttet fiskene å dø. Nå har vi plutselig hatt en del nitrat, og en del fisk døde igjen. Pumpa de anbefalte varmt på butikken får vi ikke kjøpt nye filter til, så vi har knotet en del med å fylle filtervatt på sånne bokser som ikke er beregnet for det. Vi har nå bestemt oss for å kjøpe utvendig pumpe. Vi suger ut vann og rengjør ca hver fjerde uke.
-Er tetratec ex 1200 ei god pumpe for vårt bruk?
-Hva skal jeg gjøre for å berge yngelen? Sette opp 60-literen igjen eller prøve fødekassetrikset?
-Hva slags triks skal til for at fiskene skal slutte å ete opp plantene?
-Har dere noen andre god på veien for en som er nybegynner på tredje året? Det er litt demotiverende å miste så mye fisk, og nå er jeg slettes ikke sikker på at sammensetningen av arter er rett heller(5-6platy, 3sverddragere, 7 kardinaltetra, 3 praktbotia, 3 ancistrus, 3 praktbotia og en tetra av et eller annet slag som har overlevd helt siden 60-literen)
Kjøp så stort utvendig filter som mulig/plass til, bytt ca 25 % vann hver uke
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap