Juwel 180l bytte filter?

Hei.
Jeg vet at det er mange tråder der ute med spørsmål angående filter, men jeg drister meg likevel da jeg ikke fant det jeg lurte på.

Jeg driver å setter opp juwel 180L. Den er ferdig innkjørt med det innvendige filteret. Det er foreløpig ingen fisk, bare planter og røtter og sand.

Jeg skal ha et perleguramipar, danio tinwini stim 20stk, pangio kuhlii 7-10stk og tigersnegle (vet ikke hvor mange) i karet. Og spørsmålet er da om jeg med hensyn til guramiene ikke bør ha et større filter eller om jeg bør skifte til utvendig filter og hvor stor kapasitet kan/bør jeg ha i henhold til fiskebestanden jeg skal ha.

På forhånd takk for svar
Det du nevner her er i hvertfall ikke noe problem for det innvendige Juwel filteret i 180L å takle. Dersom du seinere planlegger flere fisk (det er plass til flere enn de du nevner) så er det evnt mulig å legge til ett ekstra innvendig filter som hjelp. Mange vil nok foreslå å få tak i utvendig filter med en gang, men jeg har selv skrekk for vannskader pga ting som har skjedd med utvendig filter, men det er meg da .
Kan jo også "mode" filteret med og bare kjøre 1 stk stor blåsvsmp oppi, blir litt som jeg gjør med fluval 4 ene mine, enklere og rengjøre blir de og
Det Erik skrev her om blåsvamp, har jeg lest før men ikke blitt helt klok på. Hvor skal filteret settes? I kammeret under overheaden (eller hva den nå kalles)?

Forøvrig i nøyaktig samme situasjon som trådstarter hva akvarium angår. 180 Juwel, lurer på om innvendig filter holder (det utvendige får jeg visst ikke i gang igjen). Fisker: 2 blå acara m/nyfødt ungeskokk, 3 SAE, 3 ancistrus, 3 golden nugget, 1 kuhliål. Skifter vann ukentlig. Er fiskemengden litt i overkant?
Takk for svar.
Har aldri hørt om dette fenomenet før Tor Eirik, hvordan fungerer det. Tar man ut de andre filtrene og bare kjører et blåsvamp filter (grovt?)? Og hvordan fungere dette, hva skal det være godt for?

Jeg har orginalfilter i mitt Juwel Rio180. Har følgende fisk. 2xAncistrus, 3xSAE 4xspotted hopplo 12xcorydoras 5xregnbuefisk 3xgara rufa. Filteret mitt har ingen problemer med dette. Holder vannverdiene helt fine.
Har skiftet til ett 1000l pumpehode, men det var kun for bedre strømning i karet.
Bare tar ut det som er og erstatter det med blåfilter. Blåfilter vil sannsynligvis ha større bakterieflate, men for min del var det i hovedsak for enkelthetens skyld. Originale matter blir ofte fort tette også kontra en litt grove blåfiltermatte.
Tusen takk. Det går foreløpig bra (uten fisk) så vi får se om det evt blir et problem så bruker jeg bare blåsvamp. Og filteret blir stående og om jeg ønsker fler fisk så får jeg investere i et utvendigfilter da evt
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap