Blir cicklider mett >?

Normalt har jeg hørt at du skal mate fisk til de er mett etter tre minutter med flakmat spising. Mine ciklider er såpass sultne at det fortsetter og spise i det uendelige ?

Er dette normalt ?
De fleste fisker er opptortunister, og spiser så lenge der er mat tilgjengelig, selv om det kan bety både forstoppelse og død.
hvis det er tilfellet, hadde det ikke vært en eneste villfisk igjen på jorda. (med det mener jeg også havets fisker.)

Må vell spesifisere at en fisk kan dø av overforing, men da er den ofte gitt for som eser opp etter at det er blitt bløtt.
Så lenge man "eliminerer" dette, skal det mye til at fiskene ikke sier stop selv.

Kikkan
hvis det er tilfellet, hadde det ikke vært en eneste villfisk igjen på jorda. (med det mener jeg også havets fisker.)

Her må du forklare litt nærmere.
wait for it........
wait for it........


Fisken blir mett!


He-he, du er nesten morsom. Jeg mente en litt grundigere forklaring, og gjerne en som forklarer hvorfor fisker i havet ikke spiser det de kommer over som er en del av dietten, mens fisker i akvariet kaster seg over det aller meste helt til det er tomt.
Joda, mange (de fleste?) fisk er tilpasset perioder med mye mat, hvor de lagrer opp fett, og perioder med lite mat hvor de bruker opp fettet igjen.

Men en slik enorm overflod av mat som kan forekomme i akvarier, tror jeg er uhyre sjelden i naturen. Altså at risikoen for å forspise seg og dø i løpet av kort tid veier opp for risikoen for å spise for lite og dø av sult i løpet av litt lengre tid.

(Hvis dette ble helt uforståelig, skylder jeg på søvnunderskudd.)
Hvor skriver jeg at fisken ikke spiser det den kommer over i naturen?
Klart den frotser i seg det den klarer, men den dør ikke av den grunn.

Det er vell utallige ganger mennesker dumper tonnevis med reker/fiskeslam/kraftfor fra lakseoppdrettsanlegg osv osv, men det flyter ikke milioner av døde fisk rundt der fordi de er såpass dumme i hodet at ikke de klarer å si stop selv

Hva med oppdrett av discus? de får så mye mat at det skulle drept samtlige av dem.
Når de har fulle mager, svømmer de bare rolig rundt og bryr seg ikke om mer mat.
Men de har en voldsom forbrenning, så det tar ikke lange tiden før de snapper litt igjen.
Voksen discus.... Ingen av mine har daua fordi jeg har gitt formye mat, og mye mat får de hver dag. Ligger alltid noe igjen etter dem.

Samme med corydoras. (som ikke er en cicklide) men dåg...
Hender også jeg gir fisken alt for mye mat hvor det blir liggendes masse som jeg må slamsuge dagen etter. Fisken ligger å slapper av uten å bry seg om hva jeg skulle friste med enten om det er levende whiteworms eller rød mygglarver. Hvorfor det tro?
Hmmm kanskje den er mett?

Er det bra å fòre masse hele tiden?
Uten tvil ikke! Blir som oss mennesker, alt i moderate mengder.

Som "kampfisk" sier, lagring av fett til dårlige tider er et instinkt de fleste levende dyr har (inkludert meg selv) Forskjellen er at de blir kvitt fettet, det gjør ikke jeg.

Kikkan
Forskjellen er at de blir kvitt fettet, det gjør ikke jeg.


Hehe. Men fra spøk til alvor, det er litt derfor jeg aldri bruker fôrautomat hvis jeg skal være borte mindre enn tre uker i ett strekk: Fiskene må få slanket seg litt innimellom.

Men mer enn tre uker ser det ut som at det er litt slitsomt for de fleste akvariefisk å faste, så der har jeg pleid å sette grensa.
jo, men det er nok ikke mengden mat du bør bekymre deg for, det er vell vannverdiene etter masse gammel mat som råtner som er "killeren"
Selv når jeg som "verst" (best) har passet på å unngå uspist mat, byttet vann ofte, og vært flittig med å slamsuge, har det hendt at jeg har hatt fisk som har blitt "overvektige".

For å si det sånn, når du ser på en skalare rett forfra, og plutselig tar deg selv i å tenke "nam, den der ser faktisk ganske næringsrik ut, den er sikkert feit nok til at jeg slipper å bruke smør i panna" - da er det noe som er feil. Og nei, personlig er jeg faktisk ikke et matvrak heller.

Jeg må vel nesten avslutte historien med at jeg kuttet ned på fôringen i en periode, fisken ble 20% smalere, virket mer aktiv, vital og fargesterk, og jeg har enda ikke blitt seriøst fristet til å ha akvariefisk til middag.

Vel, I hvert fall ikke etter den der ene episoden du vet.

Men uspist fôr dreper, ja. Mange som overfôrer (nybegynnere o.l.) har også overfylte akvarier med underdimensjonerte filtre, og det gjør jo ikke saken bedre.

Jeg mistet engang noen egenoppdrettede kampfisk fordi jeg ga dem hvite myggiser og lot restene ligge og mugle i karet. Neste dag lå halvparten av kampfiskene og muglet i karet. En kjip men veldig lærerik episode.
Kampfisk
[QUOTE=Kikkan]Forskjellen er at de blir kvitt fettet, det gjør ikke jeg.


Hehe. Men fra spøk til alvor, det er litt derfor jeg aldri bruker fôrautomat hvis jeg skal være borte mindre enn tre uker i ett strekk: Fiskene må få slanket seg litt innimellom.

Men mer enn tre uker ser det ut som at det er litt slitsomt for de fleste akvariefisk å faste, så der har jeg pleid å sette grensa.

Pleier det å bli litt "svinn" blant fiskene, eller er de som regel i god form når du kommer hjem, alle som en? Sånn etter mer enn 2 uker.
Når jeg har vært borte mer enn to uker uten å sette opp fôrautomat, merker jeg at fiskene er tynnere når jeg kommer hjem igjen.

De fiskene jeg har tall eller navn på, har ikke pleid å minke i antall. Når det gjelder stimfisker og andre som jeg har gitt opp å telle, vet jeg naturlig nok ikke, men det er vel ikke utenkelig at en eller to kan ha bukket under av forskjellige grunner (kanskje også alderdom).

Men vannet er som oftest klarere, glasset er renere, og fiskene er spreke.

Ikke å anbefale hvis du har fisk som er utsultet fra før da, selvfølgelig. Eller yngel, syke/skadde fisk, gamle fisk, osv. I enkelte perioder er jeg gjerrig med fôret, selv om jeg er hjemme, fordi jeg mener det er sunt for fiskene. Når jeg vet at jeg skal reise bort, sørger jeg stort sett for at de får spist seg mette og lagret opp litt fett noen uker i forkant.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap