Nytt brukt akvarium, gode verdier allerede?

Jeg har altså overtatt ett brukt akvarium, 100L, dog vasket noe, og helt uten vann. har fylt vann, satt inn det gamle filteret, som det var mye guffe i. Og noen røtter som heller ikke var vasket. Har varmekolbe i, temp stabil på 26-27c. Vannet har stått i tre dager, med 2planter oppi. (Nye)
Har lest meg opp på salmimetoden, hadde tenkt til å bruke det til innkjøring, men tenkte for moro skyld å ta tester av vannet før jeg begynte. ALLE verdier er OK, bortsett fra Cl2 var ok. Testet med JBL easytest 6i1, hvor den tester for NO2,NO3,GH, KH, PH og Cl2.

Kan jeg stole på dette, og hvordan får jeg Cl2 nivået bra? Vente? tilsette?bytte vann?
har testet NO2 dråpetest og, den var helt fin!

er som sagt nybegynner, så innspill nå hadde vært fint!
Selvfølgelig er alle testene fine om du ikke har tilsatt noe som helst enda. Det kommer verken ammoniakk/ammonium eller nitritt før du har tilsatt salmi/fiskemat/fisker.
Vet ikke om jeg skal takke for svaret eller gjenta at jeg er en nybegynner som lurer på hva jeg skal gjøre videre.

Trodde det var trygt å tilsette fisk hvis verdiene på vannet er bra, men skjønner du antyder noe annet?

Er nybegynner jeg også, så ikke ta svaret mitt for god fisk! Slik jeg har forstått det avgir altså fiskene avfallsstoffer som med tiden gjør vannet giftig for fisken selv, salmiinnkjøringen skal hjelpe til for at dette ikke skal gå galt. TROR JEG. Fant mye info i denne tråden selv: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&message_id=456626#456626
Kjøkkenbenkakvaristen
Er nybegynner jeg også, så ikke ta svaret mitt for god fisk! Slik jeg har forstått det avgir altså fiskene avfallsstoffer som med tiden gjør vannet giftig for fisken selv, salmiinnkjøringen skal hjelpe til for at dette ikke skal gå galt. TROR JEG. Fant mye info i denne tråden selv: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&message_id=456626#456626


åkai. Jeg har tydeligvis misforstått. Så poenget er å "lage bakterier" i ett "rent" vann. Som kan hamle opp med fiskeavføring/för osv. senere? Hvordan ser jeg at jeg har tilsatt nok salmi.. er det bare å holde på de ca30dagene og teste til det viser ok, eller er det andre indikatorer?

Da er det vel bare å kjøre på med Salmi da....!
Om du startet opp filteret som allerede var i gang innen noen timer så slipper du og kjøre karet inn på nytt.. Men om filteret sto utav drift i mange timer, kaldt og tørt, så er nok de fleste bakteriene borte og du vil måtte kjøre det inn på nytt. Angående dosering så aner jeg ikke, har alltid hatt ferdig innkjørte pumper. Om du kjenner noen som også har akvarium så kan du jo tilby deg og vaske filteret deres for og få bakterier derfra da tar du filteret oppi en bøtte med vann fra akvariet det er i, vasker det godt og tar vare på skitvannet, dette kan du tilsette din egen pumpe/akvarie så er du i gang7
Tor Erik Lindøe
Om du startet opp filteret som allerede var i gang innen noen timer så slipper du og kjøre karet inn på nytt.. Men om filteret sto utav drift i mange timer, kaldt og tørt, så er nok de fleste bakteriene borte og du vil måtte kjøre det inn på nytt. Angående dosering så aner jeg ikke, har alltid hatt ferdig innkjørte pumper. Om du kjenner noen som også har akvarium så kan du jo tilby deg og vaske filteret deres for og få bakterier derfra:) da tar du filteret oppi en bøtte med vann fra akvariet det er i, vasker det godt og tar vare på skitvannet, dette kan du tilsette din egen pumpe/akvarie så er du i gang:)7


Takk for tips, og har vært innom tanken. De to jeg kjenner med akvarie har sykdom, så det blir ikke aktuelt! ;(

Filteret mitt var helt tørt, det hadde stått uten vann en stund.
Det slo meg plutselig at jeg kanskje har gjort noe galt hele veien med utvendige filtre. Jeg skjønte det som at man skulle legge et tynt lag akvariebomull i øverste kammer, og bytte ut dette månedlig eller så. Men man skral bare skylle dette? Beklager nybegynnerspørsmål - fått med meg en del annet, men ble litt overveldet og intimidert av disse utvendige pumpene.
Ja, poenget er å skape de nødvendige bakteriestammene i "rent" vann, slik at disse er klare når det settes inn fisk. Startdosen med Salmi finner du i min Salmi-kalkulator. For at det ikke skal bli noen misforståelser : dette er førstegangsdosen, du skal ikke tilsette den hver dag ! etter førstegangsdosen skjer det lite før det er gått ca. en uke. Da må man begynne å måle vannet hver dag, med dråpetester (hurtigtester/strips er for unøyaktige). Poenget er å holde ammoniakk-nivået så stabilt som mulig til innkjøringen er ferdig og fisk settes inn. I denne sammenhng må du ha tester for NH3/NH4 og NO2, helst også pH og NO3.

@Trix : de fleste utvendige filter har et eget finfilter på toppen. Dette kan klemmes rent en gang eller to, men bør deretter byttes ut. Bomull er ikke helt det samme, men kan brukes i et knipetak.
Takk for svar!

Jeg har lagt bomull oppå øverste filter, men er i tvil om dette er omtalte "finfilter". Og jeg sliter en del med dette filteret - sandsnegler yngler i fleng inni, og det står en sky av grums ut til enhver tid, tross rens.
Det skal ikke vøre noe oppå øverste filter...dette er nok finfilteret. Det er som regel en relativt tynn, hvit lefse. Hva slags pumpe dreier det seg om ?
Eheim Professional II 2026. Ingen hvit lefse, det er en svamp oppå kuler.
Nei, det kan ikke stemme. Mer eller mindre alle Eheim Pro-filter har samme oppsettet, med finfilter på toppen. Se her, så ser du hvordan filteret skal være satt opp. Finfilteret har part number 2616265, og kommer i pakker på 3. De er sånn ca. 3cm tykke når du setter dem inn, men blir til tynnere "lefser" når de er i bruk.
Ah beklager, jeg som husker feil (er på jobb). Jeg har den biten. Skal jeg altså ikke ha bomull oppå 7344050?
Neppe noe godt tegn at det er masse sandsnegler inni heller, hva?
Nei, ikke bomull oppå risten...den er der for å holde filtermediene unna inn-/ut-løpet !
Og ikke bomull under risten heller, altså?
Jeg bruker vatt (ikke bomull, det ville råtnet etter hvert) under min(e) rist(er). Men jeg vet at enkelte fjerner vatten for å bedre gjennomstrømmingen. Jeg har ikke hatt problemer med gjennomstrømming i noen av mine filtre, og liker å få filtrert ut noen partikler her og der.
Vi mener filtervatt, ja...bomull er et dumt ord å bruke, enig i det !
I stedet for å bruke vatt under risten (noe jeg aldri gjør) ville det antagelig være mye bedre å sette et forfilter på inntaket nedi karet.

Edit : Vi har kuppet tråden...beklager til trådstarter !
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap