110 liters akvarium

Kjøpt et nytt akvarium på 110 liter, (mener det er større, måle det til helgen).. Tingen er at det er ganske høyt og jeg trenger litt råd/tips om hvordan jeg kan bygge i høyden for å utnytte mest plass. Har tenkt på et par alternativer, og det er å få plantet noen planter høyere oppe i akvariet.. men kan jeg da kun kjøpe planter som ikke trenger å binne røtter, eller finnes det andre måter å gjøre dette på? Litt keitete forklart, men har sett akvarium her inne som har planter i flere etg.. Og er litt redd for å bygge små steinrøyser også, ettersom stein kan lett falle.. Alle råd tas imot
Jeg synes redmoore røtter er veldig fine. Disse fås i alle mulige former og størrelser, og det er enkelt å feste f.eks javamose eller windeløv på dem. Til venstre på bilde 1 har jeg redmoore og javamose, til høyre på bilde 2 redmoore og windeløv. Bare å bruke fantasien
Sugekopper?
Hei,
vi har også et ganske høyt akvarium og grubler på hvordan vi skal fylle det (spesielt med tanke på at det skal bo en kampfisk øverst, som trenger et sted å sove).

To av de heteste tipsene vi har fått/sett er å plante oppå røtter, og å bruke sugekopper til å feste røttene opp mot veggen. Sugekoppene kan f.eks. syes eller surres fast med fiskesnøre.

Enn så lenge ha vi imidlertid slått oss til ro med to skikkelig høye planter og en liten skulptur.
For å plante oppå røtter så må vell en ha javamose og slike planter, ikke alt vil feste seg der, og evt ikke større planter.

Ang skulpturer og slikt, så vil jeg ha et mest naturlig akvarium som mulig for at det skal ligne mest på en ekte hav / elvebunn.. sugekopper etc vil vell bli veldig synlig og eventuelt.

Etter å ha lett litt frem og tilbake på forumet, så er skifer plater, runde flate store steiner det jeg finner som mest aktuelt for min del..slik at jeg kan ha en høy flate i halve akvariumet og dermed også plante derfra
Løsning?
Litt grums siden jeg tok bildet nettop - men her er jo og en løsning - snudde en trestubbe som jeg har, støttes opp med en tung stein - eneste dumme er toppen på denne.. Vil java-mose dekke den toppen ? Skal kjøpe til helgen, men aldri brukt den type mose før
Javamose danner ikke røtter og vil derfor aldri feste seg til noe på egenhånd. Den må derfor kiles fast mellom kvister e.l, eller den kan festes med vanlig fiskesnøre. Javamose vokser ganske sakte, vil enkelt dekke toppen av stubben din hvis du får festet den. Men pass på å feste den ganske løst og "luftig". Den vokser dårlig hvis det blir for kompakt
chris1981
- snudde en trestubbe som jeg har, støttes opp med en tung stein -


Det du må være litt forsiktig med er dersom denne steinen skaper ett konstant trykk mot glasset. Det ser ut som at steinen ligger inn mot trestubben og trestubben er mot glasset. Bare tips.

Ved konstant press mot glasset så kan det rett og slett sprekke, og da får du ganske så mye vann ut på gulvet
AudunN
Javamose danner ikke røtter og vil derfor aldri feste seg til noe på egenhånd. Den må derfor kiles fast mellom kvister e.l, eller den kan festes med vanlig fiskesnøre. Javamose vokser ganske sakte, vil enkelt dekke toppen av stubben din hvis du får festet den. Men pass på å feste den ganske løst og "luftig". Den vokser dårlig hvis det blir for kompakt ;)

Det er ikke min erfaring med javamose, den vokser til og med rett på glassveggen uten noen som helst hjelp fra meg, og den sitter godt fast også.

Juletremosen jeg har derimot fester seg ikke i det hele tatt, men der den har kilt seg fast vokser den i tuer som er enkel å løfte bort om en vil.
Mitt inntrykk er at den trenger "hjelp" til å gro seg fast ..Men nå kjøper jeg på fredag for første gang da.. Så bare utifra hva jeg har lest
AudunN
Javamose danner ikke røtter og vil derfor aldri feste seg til noe på egenhånd. Den må derfor kiles fast mellom kvister e.l, eller den kan festes med vanlig fiskesnøre.


Javamose trenger litt hjelp i begynnelsen, men den kommer etterhvert til å feste seg på røtter eller steiner. Den klorer seg fast til det meste, men det tar litt tid. Så det beste er å feste med noe for å holde den på plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap