Innkjøring av 19 liters akvarium

Fikk tips om at jeg bør kjøre inn akvariet mitt med en slags salttabletter, AquaSafe og to hardføre fisker, med vannbytte annenhver dag, og deretter venter et par måneder før jeg tilsetter mer fisk. Er dette en god fremgangsmåte?

Hvilke fisk kan jeg bruke til en slik innkjøringsfase? Er prikkete danio hardføre og små nok?
Ideelt sett bør du jo ha en innkjøringsfase på akvariet før du setter inn fisk (ca 4 uker). Du kan lese mer om det f.eks. her:
Da får du dannet de rette bakteriene i filteret, som omdanner farlig ammonium og nitritt til nitrat, slik at fiskene ikke blir forgiftet. (Går ut fra at du har pumpe/filter i akvariet ditt).
Prosessen går mye fortere dersom du får litt såkalt "filterguffe" fra noen som har et akvarium med allerede innkjørt filter. Da kan du "soake" filteret ditt i denne guffa som inneholder de bakteriene du trenger, og da kan du egentlig sette inn fisk med en gang.
Det kan vel også gå bra som du skriver om du foretar et stort vannbytte annenhver dag, men da må man være påpasselig og pliktoppfyllende så ikke det blir for mye giftstoffer i vannet.
En annen ting er vel at 19 liter er veldig lite(!), og få fisker trives i så lite akvarium. Det beste ville vel være dvergreker (men de krever godt innkjørt akvarium). Et alternativ er èn kampfisk alene.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap