Ønsker et scalare kar

Hei, etter å ha lagt hobbyen på hyllen altfor lenge. Har jeg endelig skaffet med et Juwel 240l kar. Fra første gang jeg så Scalaren i dyrebutikken jeg jobbet i ble jeg forelsket, for en fantastisk vakker fisk!

Siden jeg denne gangen kun skal ha et akvarium og "investere" i det, har jeg sett for meg et rent Scalare kar med noen maller ved siden av og kanskje en liten stim med neon tetraen. I mitt hodet vil dette karet blir innmari fint!

Det jeg har gjort er å bytte ut grusen til sand og kjøpt en ny rot + planter. Jeg har en liten gruppe med maller (husker ikke navnet, men man ser de såvidt på det ene bildet), et lekspar Aancistrus med noen små, en liten gruppe kinesiske algespisere og har igjen to større plecoer som fulgte med når jeg kjøpte karet.

Etter å ha lest nærmere om Scalarer og oppdrett, som jeg ønsker å prøve på. Har jeg forstått at Anscistrus ikke er den "beste" å ha sammen med Scalarene, men jeg er veldig glad i Anscistrus og ønsker å ha de i samme kar for det (hadde vært morro om disse også formerte seg). Vi har derfor lagt noen kokos huler til de og jeg har bestilt skifter huler, som kommer til uken. Jeg ser allerede nå at leksparet har funnet sin plass i den ene kokos hula, det er MORRO ;D

Det jeg lurer litt på nå da:
- Per nå har jeg fire små Scalarer, jeg har lest at det beste er å ha en liten gjeng med Scalarer (5-6 stk), som vokser sammen og kanskje danner par etter allerede et halvt årstid. Vil det være for mange med åtte små Scalarer i starten eller hva ville dere ha gjort/ev. skaffet to store? Jeg kan ev. kjøpe et 60l kar med masse planter og kan putte paret/eggene i det når tiden er inne for det?
Kan jeg ev. ha andre fisk i det 60l karet, som f.eks: guppyer?

- Burde jeg gjøre noe anderledes med Anscistrusen for at de skal leke hos meg?

- Jeg har lagt en "liten haug" med runde stein, som ev yngel kan søke ly i....burde jeg lage en større "haug" med stein?


Jeg legger med noen bilder om hvordan karet ser ut i dag, det er selvfølgelig ikke ferdig. Min samboer prøver også å lese seg til for å lage en innvendig bakgrunn, som vi ønsker oss. Så vil det bli en del mer planter, men jeg er ganske fornøyd med resultatet per nå.

Håper på tilbakemeldinger og svar
Slettes?
Har klarte å poste innlegget tre ganger, beklager det - kan noen hjelpe meg å slette dette innlegget?
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Olsen
Reklame for plussmedlemskap