Kampfisk egg

jeg kom inn døra nå så ser jeg at det kommer egg ut av den ene kampfisk hunnen og hannen svømmer rundt henne og plukker opp egga med munnen.
Kan ikke se noe skumrede!
De går sammen med masse andre fisk i en 128L, så noen av egga ble spist av de andre.
Vet ikke om det var lurt men jeg tok han og hunn kampfiskene ut i et 10L kar så ikke egga skulle bli spist av de andre. Nå kan jeg ikke se noen egg i det hele tatt. Visste ikke hu var gravid engang! Hva bør jeg gjøre? Trodde hannen liksom skulle ordne et skikkelig skumrede først! De driver å leker nå... Blir 10 L for lite?
Går vel bra med 10 l mens de leker, men med en gang der er ferdige med det må du nok ta ut hua. Da begynner han å jage henne, og da er det vel få gjemmesteder i en 10 l. Risikerer at hun blir drept ellers.
Jeg tok hunnen tilbake til 128L når de var ferdig, men alle egga er borte.
Hannen er i 10 L nå og jeg ser han har laget skum her og der flekkvis. Bør jeg slippe hannen tilbake i 128L så det blir lek igjen? Kan jo ikke ha hunnen oppi 10L med hannen. Jeg tror alle eggene kommer til å bli spist hvis eggene blir lagt i 128L. Er nybegynner og første gang jeg har fått yngel her. /:
Burde vel igrunn hatt et passe stort akvarium til!
Har du tenkt på hva du evt gjør med ynglene? Kampfisker kan få opp til 500 egg og har du noen planer om hvor du skal ha alle sammen? La oss si at du får 100 yngler som vokser opp og 50 av dem er hanner som må skilles etter ca 2 mnd (noen tidligere da dem blir fortere modne og veldig hissige) hva gjør du da?

Kampfisker bør også ha ordentlig mat som f.eks pellets som er til kampfisker, sorte mygglarver og artemia. Yngler bør få mikroorm fra dem er frisvømmende og nyklekket artemia igjennom oppveksten til de er store nok til å få annet mat.

Før du evt setter igang med oppdrett av kampfisk er er det lurt å hente mest mulig info først og se om du virkelig vil prøve deg på dette og evt kontakte dyrebutikker for å høre om de kan ta inn kampfisk yngler du ikke får solgt.
Tror jeg ville tatt begge opp i 128 literen igjen. Da kan de leke der, og blir det noe så blir det noe. Hvis du etter hvert ser små frittsvømmende yngler kan du jo heller ha de oppi 10 literen da. Er vel relativt vanskelig å få dem frem, så er vel ikke så stor fare for at det skal vokse opp 100 yngler hos en som er uerfaren på dette, er det Cathy?
I ett selskapskar med fisker som spiser egg skal det vel litt til at det kommer så mange yngler, men i eget kar er det ikke noe problem.
Har lest utallige poster i kampfisk forum hvor folk har nettopp skaffet seg hue og hann og fått en haug av egg og ikke vet hva dem skal gjøre. Derfor er det lurt å lese seg frem og skaffe seg det man trenger før man begynner. Tenkte da spesielt på fór ettersom det er viktig at de får en næringsrik oppvekst.
Jeg spurte ikke om hva jeg skal gjøre med ynglene eller hva jeg skal mate dem med. Det skal ikke du bekymre deg for. Jeg lurte på den beste måten for å få dem i lek. Ikke rart folk er skeptisk til å skrive her når det er sånne som deg som går i angrepsposisjon med en gang. Men hvis du lurer så kjenner jeg to som gjerne vil ha og de har vel ca 50 karr hver da de sriver med salg. Har også god kontakt med dyrebutikken og de sa de gjerne ville ha yngel hvis det ble noen da jeg kjøpte dem hos dem.
Det jeg skrev var absolutt ikke noe angrep, kun en informasjon da det er mange som ikke vet hva dem går til.
Men siden folk blir så skreptiske til å skrive her pga sånne som meg så får du heller Google litt rundt om ingen svarer på hvordan du får dem igang igjen.
How to breed betta så får du lese igjennom infomasjonssidene der.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap