Hjelp!!

Startet for to uker siden et helt nytt akvarie fra aqnael på 112l med alt av utstyr.. Hadde fra før et akvarie på 60L.. På butikken jeg kjøpte det sa de at jeg trygt kunne starte det opp samme dag med alt vannet fra min 60L, og fyllle resten med nytt vann fra springen.. Dette gjorde jeg og tilsatte anbefalt mengde aquasafe..(5ml pr 10l) og hadde i akvariesalt, satte i den gamle pumpen så den fikk ut litt av de gode bakteriene..(hadde selvfølgelig på den nye pumpa også) etter det hadde gått en halvtimes tid hadde jeg forsiktig oppi alle fiskene, de så ut til å trives de første dagene.. Helt til en sebrafisk fikk problemer med å svømme, den svømte med hodet rett ned og døde kort tid etterpå..misstenkte at det hadde blitt en forgiftning i vannet og begynte å foreta vannbytter på 20% hver dag.. Problemet har enda ikke løst seg, da to av mine black molly har blitt syke.. De svømmer klomsete, med hode rett ned og ligger helt i ro noen ganger.. Lurer på hva som foregår i akvariet mitt, misstenker selv noe galt med svømmeblæra.... Men hvorfor rammer dette mine fisk? Er det pga dårlig miljø i vannet eller overforing?
Du kan ikke regne med at et akvarium på 120 liter skal gå med kun et filter fra et 60 liter aquael. Det nye filteret er jo null verdt nå i starten, da det ikke har noen bakterier. Du har nok både ammoniakk og nitritt i vannet, og må gjøre vannbytter på 50% hver dag for å ha noe håp om at fiskene skal overleve. Og kjøp deg JBL dråpetester slik at du selv kan vite hvordan forholdene er i akvariet. Du må først og fremt altså måle for NH3/NH4 og NO2.
Vet ikke hva slags "akvariesalt" du bruker, men dette er som regel helt unødvendig i et ferskvannsakvarium. Og noen ganger er det direkte skadelig for fiskene, kommer litt an på hva slags fisk det gjelder.
SilverShaded
Du kan ikke regne med at et akvarium på 120 liter skal gå med kun et filter fra et 60 liter aquael.


Hvorfor er det slik egentlig? Så fremt hun har de samme fiskene som før så trodde jeg den biologiske belastningen på filteret var den samme. Det er bare mengden vann i akvariet som har økt, eller..?

Jeg har lurt litt på dette siden jeg selv før eller senere kommer til å gå opp i størrelse på akvariet, og da hadde det vært greit å vite hva som er den enkleste måten (som samtidig er trygg) å kjøre inn det nye karet på.
Når man skal starte opp et kar er det lurt å ha testsett for å måle ammoniakk/ammonium og nitritt. Ellers famler man i blinde.

Hvis et filter blir plumpet oppi et akvarium som inneholder store mengder nytappet vann rett fra krana, kan det skade eller drepe mange av de nyttige filterbakteriene pga. klor (alt ettersom hvordan vannet i krana faktisk er) eller temperatursjokk.

Uansett så er det ikke mulig å si noe sikkert om vannverdiene uten å måle dem først.
Hadde likt å vite nh4 og nh2 innhold i vannet ditt. Min første tanke er at bakteriene fra det gamle filteret er borte. Hva gjorde du med det gamle filteret når du skiftet akvarium? Når jeg flytter bakterier fra et filter til et annet så vasker det gamle filteret i ei bøtte med vann fra et akvarium (ikke vann fra kranen). Er det et utvendig filter så tømmer jeg all filterguffe fra det gamle filteret opp i bøtta også. Så lar jeg det nye filteret filtrere vannet i bøtta i ca. en halv time før jeg setter det oppi det nye akvariet. Har startet et par filter på den måten uten problem.

Det viktigste nå er mange vannbytter. Gjerne 50% hver dag om du ikke har fisker som Scalare eller Discus som ikke liker så store vannbytter. Har du tid så kan du gjøre et morgen og et kveld også.

Og hva er det akvariesaltet? Mollyer liker litt salt men ikke alle vil ha salt.
Jeg koker alltid litt vann i en kasserolle å blander det i det kalde vannet for at det ikke skal være iskaldt den nye pumpen er beregnet for et kar på opp til 200L, så det skal nok gå bra. Det er en god del gørr på filteret nå, håper og tror at det begynner å bli bedre miljø i vannet nå. Har hatt vannbytter på 50% og 30% i to dager nå. Skal også bytte 30% vann idag. Til deg som spurte bruker jeg salt fra ektozon. Fikk anbefalt dette da jeg kjøpte fisker på tropehagen zoo, det skal visst funke forebyggende på svamp og parasitter.. Skal kjøpe vanntest så fort jeg får det til, da jeg bor på landsbygda blir det et godt stykke til nærmeste dyrebutikk som fører avkarieting..
Noe mer jeg burde gjøre for mine små"blupper"?? Jeg har også forminsket foringen, de får bare litt en gang om dagen (tetra pro colour)
Limbeck : Når volumet dobles, vil filtreringen halveres, ettersom gjennomstrømming per tidsenhet halveres. I tillegg presenteres bakteriene for andre vannforhold enn karet de kom fra, og en del vil ikke klare omstillingen.
Hvis filteret har tilstrekkelig mye filtermedier (altså nok overflate for bakteriene) vil koloniene etter hvert ta seg opp. I dette tilfelle tviler jeg på at det er tilfellet. Et filter til 60 liter er oftest innvendig, og har ofte lite nok filtermedier til 60 liter.
Silver: jeg vil veldig gjerne unngå krangling denne gangen. Jeg beskriver bare hvordan jeg starter opp rene filter.
Beklager veldig, Limbeck...dette skulle ikke være addressert til deg, men til McSteen. Han spurte hvorfor jeg svarte som jeg gjorde i post 2.
Igjen : beklager !
Silver: helt ok

Anette: jeg har hørt om bruk av salt for å behandle parasitt og bakterie angrep. Men har du i for mye dreper du filterbakteriene dine. Begynte du med salt når du fikk det nye akvariet, eller har du brukt det i det gamle også?
SilverShaded
Når volumet dobles, vil filtreringen halveres


Takk for svar. Med mindre man har voldsom overkapasitet i opprinnelig filter vil nok dette bli et problem ja.

Håper trådstarter greier å berge fiskene og få friskmeldt karet igjen. Lykke til!
Har brukt salt helt siden oppstart av kar nr.1 ja.. siden jeg fikk anbefalt det av de på tropehagen zoo, fikk med en hel drøss med midler jeg skal ha i hver gang jeg bytter vann.. hva er bakteriekultur godt for egentlig? og er dette helt nødvendig? :p
De ville selge deg mange produkter ja..... De er litt sånn

Bakteriekultur brukes til innkjøring av filterpumper som er rene. Altså uten de bakteriene som bryter ned NH4 til NO2 og tilslutt til NO3. Om fiskene dine dør pga for mye NH4 og NO2 så er det de filterbakteriene som har sviktet. Akurat som det snakkes om i denne tråden.

Det er populært å gjøre samme prosessen med Salmiakk som er mye billigere. Innkjøring av filter med bakteriekultur (eller Salmiakk) skal gjøres før man har fisk i akvariet. Ikke ha i noe av det nå.

okei takk for svar! etter det jeg har lest på nettet er det problemer med svømmeblæren som plager noen av fiskene, men vet jo ikke 100% sikkert om det er det da.. får de problemer med svømmeblæren av forgiftet vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap