Nybegynnerspørsmål

Jeg fikk for en måned siden et 160l akvarium, og har just fått fisk oppi. Jeg har to ancistrus, tre pansermalle, to flying fox, tre gule spenopsmolly,ti kardinaltetra og en kampfisk.

Mine spørsmål er altså:

1- Hvor mange ganger til dagen bør de få mat? Og hvor mye?
2- Kan jeg ha flere fisker? F.eks en hunn kampfisk?
3- Hvor ofte bør algefiskene ha mat?
4- Må man tømme akvariet hver 14 dag?
5- Jeg tror kanskje mollyene er drektige, bør de ha eget rede å føde i?

Håper på svar!
Kan prøve å svare litt.

Jeg forer fiskene 2 av 3 dager. Altså en gang om dagen i to dager og så en dag uten mat. Noen fisker skal mates oftere. Slå opp fiskene dine i databasen for å finne ut om de har spesielle krav.

Du kan fint ha flere fisker sammen men pass på at du ikke setter sammen fisker som angriper hverandre. Skal du ha kampfisker sammen må du vel ha et stort akvarium, for hannen vil jage vekk hunnen og rivaliserende hanner. Er vanskekig å ha flere kampfisker sammen. Les om de fiskene du vil ha og du finner ut om de er aggresive eller rolige sammen med andre. Pass også på at de vil ha samme ph og gh og at det passer med vannet du har. Molly vil ha høy ph og gh mens for eks neontetra vil ha lav gh og ph.

Når jeg bytter vann så tapper jeg ut 50% av vannet og heller i nytt vann. Man bør absolutt ikke tømme det helt. Fiskene blir stresset. Jeg bytter vann hver uke. Kanskje ikke nødvendig men jeg har tid og liker å gjøre det.

Mollyer parer som kaniner og jeg har aldri hørt at de trenger noe spesielt når de føder. Men yngelet kan bli spist om de ikke får et eget kar å være i.
Plussmedlem
Hei.
Hva gjelder matingen er d bare å prøve seg fram. Du ser etter kort tid om maten du gir blir liggende uspist eller ikke. Jeg forer hver dag, men gir heller litt mindre i gangen. Jeg synes d virker unaturlig ay fiskene skal sulte en eller flere dager i uken. Vær forsiktig med mengden, gi variert mat og gi hver dag. Det funker for meg. Aldri hatt fisk som har dødd av dårlig vannkvalitet eller andre sykdommer forbundet med overforing.

Du kan godt ha flere fisker, men jeg ville først ha kjøpt flere pansermaller av den typen du allerede har. Pansermaller trives best når de er mange, og tre er litt for få.
Kampfiskhunn kan også gå bra, siden akvariet ditt er av fin størrelse, men da bør du ha mange planter og gjemmesteder slik at kampfiskene kan ta en "pause i forholdet." Dessuten trives kampfisk best når de kan snirkle seg inn i mellom masse planter på jakt etter noe å spise. og OBS: d er ikke alltid hannen som er mest aggressiv.
Tusen takk for svar! Det har vært til god hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap