Må jeg ha pumpa i gang når det ikke er fisk i akvariet mitt?

Hei, jeg har nettopp kjøpt et bittelite akvarium, og mannen i butikken ba meg vente en uke før jeg kjøpte fisk slik at bakteriefloraen skulle få "satt" seg eller no..
Nå har jeg vasket det, men lurte på om pumpen burde stå på hele uken? Forsvinner oksygenet i vannet hvis den er avskrudd og vannet bare "ligger der" en uke? Hjeeelp?:S
Trykk på lenken som heter "Artikler" oppe i venstre hjørne, og les artiklene som står under Akvarieskolen :o)
Du har nok fått litt feil opplysninger. Det holder ikke å vente bare en uke... det tar mellom 4 og 5 uker før et akvariefilter er innkjørt.
Vitsen med å vente med å sette inn fisk i et akvarium, er jo at filterpumpen skal innkjøres. Det skal danne seg filterbakterier i filtermediet, og det gjør det ikke hvis pumpen står stille. Så ja, pumpen må være igang døgnet rundt. Den skal aldri slås av, unntatt for noen minutter kanskje når man driver vedlikehold som vannbytter og en sjelden filterrens. Skal ikke fikle for mye med filteret, da det inneholder (etterhvert) en skjør bakteriekultur som vi gjerne vil holde i live. Det er filterbakteriene som holder vannet fritt for giftige stoffer som nitritt.

Akvariet må også være innredet med planter og røtter osv, for at det skal finnes noe biologisk nedbrytbart i akvariet som filterbakteriene kan jobbe med. La visne planteblader og sånt ligge i akvariet under innkjøringsperioden, det er fin "mat" for filterbakteriene, det "Rydde" kan du gjøre senere når akvariefilteret er ferdig innkjørt.

Du kan også, sånn et par ganger i uka, gi bittelittegranne fiskefôr til akvarievannet. Dette finnes det selvsagt ingen fisk som kan spise, så det blir liggende og brytes ned - igjen; det er hensikten, og meningen er at filterbakteriene skal få noe å vokse på.

Under innkjøringen skal akvariet altså være fullt innredet, filteret skal være i drift hele tiden, og du trenger ikke bytte noe vann e.l. under disse ukene. Lyset kan være påslått 10-11 timer om dagen, maks 12. Har du det på for lenge, får du bare masse alge-plager. Dagen før du planlegger å kjøpe fisk, skifter du ca halvparten av vannet for å "friske opp" det hele før fiskene flytter inn.
Etter at fiskene er kommet i hus, er det en grei tommelfinger-regel å bytte vann ca en gang pr uke i et vanlig selskapskar. Da byttes omtrent en tredjedel av vannet. De fleste av oss har vært nybegynnere en gang, og vi vet at de fleste av oss også har lett for å begå to feil i starten; å overfôre altfor mye, og å sette inn for mange fisk i forhold til akvarievolumet. En klassisk nybegynnertabbe. Da kan det være nødvendig å bytte vann mer enn bare èn gang i uken. Dette kan man måle seg litt frem til med vanntester, samt å kjenne litt på egen samvittighet; "Har jeg fôret litt vel mye og litt vel ofte i det siste...?"

Så, til å begynne med; vær gjerrig med maten, og kjøp ikke mer enn halvparten av de fiskene du TROR det er plass til. Da havner du sannsynligvis på en litt mer passende mengde
Et veldig godt tips: SPØR HER PÅ FORUMET om hvilke fisk du kan ha, og hva som passer i ditt akvarium. Ikke spør i butikken. De sier ja til alt uten å ha noen anelse, bare fordi de vil selge deg noe og tjene penger på deg. For dem er det jo bare fint om fiskene dør, da kommer du tilbake og kjøper det samme en gang til... dobbel inntjening altså. Så spør her, og få svar av folk som kan akvarium litt mer, og som ikke er ute etter å tjene penger på deg!

OBS! Kjøp deg minimum TO VANNTESTER: en for å teste nitritt, og en for å teste ph. Dette bør alle akvarister ha i skapet.
Skal du få et enda bedre overblikk over hva slags vannkvalitet du har, kjøp også en test for ammoniakk og en for nitrat (nitritt og nitrat er to forskjellige ting)
Kjøp dem nå, så kan du teste vannet og se utviklingen mens du venter på fisk. Du kan f.eks. kjøpe dem her hos Aquamanias. Det er rimeligere å kjøpe på nett enn i vanlig zoobutikk. MYE billigere.

Setter du inn fisk om en uke sånn butikken påstår, så er det overhengende risiko for at de enten dør av nitritt-forgiftning pga filteret ditt ikke har den nødvendige bakteriekulturen ennå, eller de blir syke og dør av sykdommer pga stresset med å leve i giftig vann...
tusen takk for langt svar!
Jeg tenkte ikke over at det kan være av betydning, men akvariet jeg har kjøpt har allerede vært i bruk i dyrebutikken jeg kjøpte det fra. altså det er ikke splitter nytt, jeg tok det som det stod, og har vasket filteret og egentlig "alt" ganske nøye kun med klart vann.
Gjelder de samme reglene fortsatt?
Hilsen vanskelig
Det er for usikkert hva butikken har gjort med akvariet og filteret før du fikk det i hus. For alt du vet, kan de ha satt det opp og i gang dagen før du kjøpte det. Ikke sikkert det er innkjørt i det hele tatt.
HVIS det var godt innkjørt fra butikkens side, så finner du ut det ved å innrede akvariet og så teste vannet med ordentlige vannverdi-tester, spesielt nitritt bør du teste for. Filterets bakterier har nok fått seg en knekk på veien fra butikken og hjem til deg. Har du i tillegg brukt for varmt vann når du vasket det hele, har du kanskje uforvarende drept så godt som alt av filterbakterier. Filtermediene i et filter skal kun skylles litt forsiktig i en bøtte akvarievann, før filteret så raskt settes tilbake i akvariet og kontakten plugges i igjen. Man skviser svampene bare såpass fri for slam at de får god gjennomstrømning igjen. Først når man ser at filterutblåset har synlig svekket kraft, er det på tide og "vaske" (skylle) filteret. Ikke før. Det skal være mest mulig i fred, for å ikke ta knekken på de verdifulle filterbakteriene.

Tenk på filtermaterialet som en levende organisme, som må pleies nøye for å ikke dø. De trenger oksygen og friskt rennende vann hele tiden. Tørker de ut, eller spyler man dem i for varmt vann, vil bakteriene dø.

Var jeg deg, ville jeg behandlet karet som om det var splitter nytt. Sånn for sikkerhets skyld. Følg med på utviklingen ved hjelp av vannverditester, det er i grunnen bare de som kan gi deg sikre svar.

Fiskene du etterhvert vil skaffe deg, vil takke deg for en sunn og frisk begynnelse hvis du tar deg god tid til forberedelsene før de kommer i hus
Aha! Okei! da vet jeg det!
Supert, takk skal du da
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap