Black ghost og et litt for lite akvarium

Hei

Jeg har omsider fått litt erfaring med akvarier og føler meg en god del tryggere på at fiskene mine har det bra.

Men det er en fisk blandt fersvannsfiskene som har sjarmert meg og det er Black Ghost. Så den på TAM Lade som var flinke og sa i fra at akvariene mine var for små til den siden den blir svær. Det største jeg har nå er 330 liter. Jeg har lest om den og jeg har helt ærlig helt for jævlig lyst på en. Jeg har målt opp og ned i stua for hva jeg kan få inn og jeg kan få inn et kar på ca 500-600 liter med maks lengde på 1,70.

Jeg er en som har holdt meg veldig hardt til databasen sine anbefalinger, men har nå møtt en konflikt. Black Ghost skal ha 720 liter.

Sååååååååååå, hva er deres mening? Kommer en Black Ghost til å hate livet i en 550 liter med den lengden? Jeg er klar over at jeg må gi bort/avlive om den blir for stor. Jeg har lyst til at den har det bra også.
Tror ikke du skal stole deg blindt på alt som står i fiskebasen. Vet at mange av fiskene blir anbefalt større akvarium enn hva dem strengt tatt trenger. Selvfølgelig er jo større plass dem har jo bedre er det.
Har ingen erfaring med black ghost, men ettersom dem blir såpass store som ca 50cm så ville jeg ha sjekket hvor kjapt den vokser. Jeg personlig syns at man skal tenke på cm i ett akvarium da man kjøper fisk. Ikke 1l pr 1cm målene, men har man ett spes bygd 1000l og det er 40cm bred så syns jeg ikke en fisk på 50cm lengde har noe i ett sånt kar å gjøre selv om det er mange l.
Takk for svar. Litt forvirrende siden du begynner å snakke om at fiskebasen ofte overdriver minstestørrelsen på akvarium og avslutter med at du ikke anbefaler å ha en 50cm fisk selv om akvariet er "veldig" langt.

Jeg har brukt en del av dagen til å lese og jeg har funnet baser som anbefaler helt ned i 280 liter men jeg skal prøve å ikke la dette bli et søk etter baser som påstår at jeg kan ha Black Ghost. 50cm er vel maks observert, gjerne i naturen, og er neppe reelt i et akvarium som er i minste laget. De vokser ikke så veldig fort men forer man dem maks kan den vokse noen tommer i året.

Jeg vet ikke hva jeg gjør siden jeg liksom skal prøve å ta hensyn til hva en fisk vil ha av utstyr, men hadde vert interessant å høre med noen som har mye erfaring med Black Ghost. Fristelsen er ihvertfall stor.
Skjønner hva du mener men f.eks i fiskebasen her så mener dem at kampfisk og Moskito-rasbora skal min ha 60l, mens andre fiske sider og erfarne fiskefolk anbefaler min 20-30l.
Så det jeg mener er at man må tenke litt ann på str (l, b, h) på akvariumene også da man velger fisker. Mange akvarium er høye og ikke så lange og brede, mens andre er lange og brede og korte i høyden. Så da skjønner du kanskje hva jeg mente med posten over at ettersom fisken blir lang og ikke så høy.
Literne blir jo det samme om akvariumet er l:150xb:60xh:40 eller l:80xb:60xh:75.
Skjønner godt hva du mener
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap