Hvorfor mer enn blåsvamp i filter

Jeg er litt usikker hvorfor noen bruker mer enn blåsvamp og eventuel litt filtervatt i filter, hvorfor eks kjeramikk kuler ? Vil ikke et filter med fult blåsvamp fungere like godt som kreamikk ?

Er det slik at det er kreamikk generelt som er viktig, slik at du kan nesten knuse fliser å legg oppi ?
Det har ikke noe med keramikk som sådann...det som betyr noe i et biologisk filtermedium er hvor stort areal man kan tilby bakteriene å slå seg ned på. Kuler som er fremstilt på visse måter har mange kvadratmeter med microporer som blåfilter ikke har. Men blåfilter er et godt kombinert filtermedium...det virker både mekansik og biologisk. Har man plass til det, bruker man altså spesial-mediuer både for mekanisk og biologisk filtrering.
Bbetyr det at 12liter keramikk kuler er bedre enn 12liter blåfilter?
Hahah...det kommer jo an på "kulene"...
Er jo natt og dag hvor bra filterkapasitet de forskjellige mediene har. Er ikke helt tilfeldig at et bøttefilter har miks av forskjellige typer eller at en sump bygges opp med forskjellige kammer og forskjellige medietyper. For optimal kapasitet er det ikke bare å sette noe rask sammen, det som passer i et sumpkammer hvor man har luftestein oppi gir ikke like god kapasitet inni et bøttefilter.
Nettopp. Jeg kan bare gjenta meg selv : har man anledning, bruker man filtermedier spesialtilpasset til den aktuelle bruk, både biologiske og mekaniske medier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap