Kampfisk

Hei. Jeg kjøpte meg en ny kampfisk idag. Og har nå han i akvariumet med andre fiskene mine (gullfisk og algerspiser).. det jeg lurte på er om jeg kan ha en kampfisk sammen med en algerspiser?? Og hvorfor kampfisken er alltid på toppen av akvariumet ?? han står faktisk stille på et sted veldig lenge Ellers så gjemmer har seg bak plantene... Betyr det at han ikke trives ???
Algespiseren er det nok ingen problemer med, men du får følge litt med gullfisken, så den ikke plager kampfisken (og omvendt?). Hvor stort akvarium har du? Det er jo viktig at det er stort nok og med nok gjemmeplasser. Det er helt vanlig at kampfisk står stille i overflaten, de gjør gjerne det når de hviler. De trenger jo å komme opp til overflaten med jevne mellomrom for å trekke luft, og hvis de står nær overflaten trenger de ikke bruke så mye energi på det. Det er lurt å ha noen planter i overflaten som den kan hvile på. Noen "kryper" også opp på pumpa eller annet som står nær overflaten for å hvile. De trenger en plass å hvile der det er lite strøm i vannet, og oppå selve pumpa er det det jo ofte lite bevegelse. Når han i tillegg er helt ny i akvariet er det ikke rart at den gjemmer seg, det tar jo litt tid før den er vant til de nye omgivelsene. Gi den noen dager, så skal du se at den kommer frem og viser seg. Kampfisk blir lett veldig tam og kommer for å spise av hånda di om du bruker litt tid på den. Les mer om kampfisk her:
Jeg har en 55L vet ikke om den er stor nok?? Men nå har han faltisk begynt å svømme rundt og utforske ting. Og som du sa så liker han å hvile på den planten som kommer helt opp til overflaten, syns forsatt at hviler for mye. Han trenger vell sikkert mer tid for tilpasse seg?? Gullfiskene ser ut til være greie med han. De har ikke plaget han so langt i hvertfal. Han har faktiisk funnet en veldig god gjemmeplass allerede, der ingen av de andre fiskene kommer til. Btw tusen takk for infoen. Ble faktisk litt lettet.
Er vel en grei størrelse på akvariet til kampfisken, men gullfisken din har det nok ikke så fint der. Den bør ha 200 liters kar. Minst.
Jonas76
Er vel en grei størrelse på akvariet til kampfisken, men gullfisken din har det nok ikke så fint der. Den bør ha 200 liters kar. Minst.


Ojaa. Det visste jeg ikke. Og han på butikken sa jo at den tanken var stor nok. Men når det kommer til fôr til kampfisken. Må jeg kjøpe en annen fôr enn det de andre fiskene spiser ? Fordi når han fikk det idag så spyttet han den bare ut igjen.
Ja er ikke alltid de gir så god info i butikken. De vil jo selge, og ikke alle har så mye greie på akvariefisk heller dessverre.. Fint at du hadde nytte av infoen i går . Kampfisk liker f.eks. frosne mygglarver (sorte/røde) og det finnes også et eget Betta-fôr du kan kjøpe til den som inneholder det den trenger (reker/krill osv tror jeg). Tror jeg ville solgt gullfiskene hvis jeg var deg (eller kjøpt et større akvarium til dem), og beholdt kampfisken i 55 literen. Der kan den gjerne gå sammen med neontetra eller kardinaltetra f.eks. + en ancistrus eller noen otocinclus algespisere.
Bare et forslag
Novored er vel mest egnet gullfisken. Jeg bruker Novogala som standar fòr. Kampfisken min sammen med alle andre som ikke vil ha maten fra bunnen får det, og de virker fornøyde.
Trieso
Ja er ikke alltid de gir så god info i butikken. De vil jo selge, og ikke alle har så mye greie på akvariefisk heller dessverre.. Fint at du hadde nytte av infoen i går :-). Kampfisk liker f.eks. frosne mygglarver (sorte/røde) og det finnes også et eget Betta-fôr du kan kjøpe til den som inneholder det den trenger (reker/krill osv tror jeg). Tror jeg ville solgt gullfiskene hvis jeg var deg (eller kjøpt et større akvarium til dem), og beholdt kampfisken i 55 literen. Der kan den gjerne gå sammen med neontetra eller kardinaltetra f.eks. + en ancistrus eller noen otocinclus algespisere. Bare et forslag ;-)


Tusen takk for infoen jeg har faktisk tenkt å selge gullfiskene og kansje kjøpe noen andre som passer i tanken sammen med kampfisken. Har også kjøpt meg eget fôr bare for kampfisken. Så nå spiser han maten sin men trodde neontetra var en av de fiskene mann ikke kunne ha sammen med kampfisken?
Neontetra går helt fint sammen med kampfisk
Tusen takk for infoen jeg har faktisk tenkt å selge gullfiskene og kansje kjøpe noen andre som passer i tanken sammen med kampfisken. Har også kjøpt meg eget fôr bare for kampfisken. Så nå spiser han maten sin men trodde neontetra var en av de fiskene mann ikke kunne ha sammen med kampfisken?

Det høres veldig bra ut! Det er som Cathy sier, her går også neontetra og kampfisk veldig bra sammen. Du tenker kanskje på at de ikke tåler andre med sterke farger osv, men tror det gjelder mest de med lange "slør", f.eks. guppy. Neontetra virker nok ikke provoserende på kampfisk.
Trieso
Det høres veldig bra ut! Det er som Cathy sier, her går også neontetra og kampfisk veldig bra sammen. Du tenker kanskje på at de ikke tåler andre med sterke farger osv, men tror det gjelder mest de med lange "slør", f.eks. guppy. Neontetra virker nok ikke provoserende på kampfisk.

Ok da skal jeg kjøpe noen neontetra og se om det går fint han har allerede begynt å angripe på gullfiskene så nå har jeg plassert gullfiskene i en annen akvarium. Men er det noen som vet hvor jeg får solgt gullfiskene mine ??
Du kan prøve å selge/gi bort dem her inne på rubrikk samt at du også har du finn.no.
Enkelte dyrebutikker tar også tilbake/inn fisker.
Cathy
Du kan prøve å selge/gi bort dem her inne på rubrikk samt at du også har du finn.no. Enkelte dyrebutikker tar også tilbake/inn fisker.


Aha ok skal prøve å høre med butikken om de tar tilbake fiskene først takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap