Elektriske ål

Hei
Er på utkikk etter en elektrisk ål. Er dette å oppdrive i Norge? Finnes det noen Akvarium, parker eller dyrebutikker som har denne arten?
Har hittil fått mange ja på dette spørsmålet, da en god del folk regner den afrikanske mallen for elektrisk ål. Men jeg er da altså interessert i Electrophorus electricus.
Håper noen kan gi meg et hint i riktig retning.
Tror ikke det skal være vanskelig å få tak i. Spør i dyrebutikker.

Håper du vet hva utstyr du trenger og hva den krever av deg. Det er ikke noen Molly du vil ha akurat. Minst 2500 liters akvarium og den er livsfarlig.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=11891
Har svært stor respekt for fisken, så skal ikke ta på meg mer enn hva som er forsvarlig. Spør på bakgrunn at vi skal gjøre opptak til et TV-program, der vi skal fortelle mer om egenskapene og hvilke krefter som bor i den.
Er derfor også interessert i å komme i kontakt med ekspertise som kan hjelpe oss med å håndtere den.
Den er nok ikke å få i Norge og det synes jeg er bra. Den kan bli opptil to meter lang og veie 40 kg. Og den genererer altså strøm, med en spenning på opptil 600 volt og strømstyrke nok til å drepe deg.

Det skulle vel fremgå av dette at den ikke egner seg i et stueakvarium. Det er nok bare store, offentlige akvarier som kan gi den tilnærmet brukbare forhold. Den vil trenge et akvarium på mange tusen liter, og det var kanskje ikke det du hadde tenkt å anskaffe?

Stephan
Det er mulig, men det er jo mange haimaller i Norge og de skal også ha 2500 liter. Hunder og hester er også livsfarlige og det kryr jo av dem. Har hund selv og den er fysisk kapabel til å drepe.

Jeg ser ikke noen direkte grunn til at elektrisk ål er ulovlig. Piraya er lov. Mantis reker. Det er haugevis av livsfarlige kjæledyr.

Edit. Mantis reka er vel ikke så farlig men den kan ødelegge handa di
Akvarieteknik har Electrophorus electricus på lista si (35-40 cm).
De har forøvrig vært tilgjengelige på forskjellige lister i mange år.
Takk for tipset. Er dette Moss Akvarieteknikk?
Det er et Svensk grossistfirma http://www.akvarieteknik.com/
Hør med aktuelle butikker om hvorvidt de tar fisk fra dem. Den havner på rundt 1200,- tenker jeg, avhengig av hvilken kalkyle butikkene kjører.
Akvariemagasinet på Løren (oslo) hadde en inne for en stund siden, vet ikke om den er der nå, var ca 1m lang.
Mener den kostet 2-3 tusen
Tusen takk for mange hjelpsomme svar.
Men er en ting til jeg lurte på: Vi håper vi skal kunne greie å påvise og måle den elektriske spenningen i fisken. Noen forslag til hvordan dette kan gjøres uten å plage fisken for mye?
Et alternativ til den elektriske ålen er den elektriske mallen (afrikanske).
Var innom Akvariemagasinet, Løren i Oslo lørdag og de har en stor elektrisk ål på sikkert en meters lengde inne, koster femtusen. Tlf til butikken er 22 22 48 08, snakk med Roy.
Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap