Innkjøring av nytt filter

Hei! Nåværende filter i 160l-tanken min er visst ikke kraftig nok, og jeg har et kraftigere utvendig filter stående som jeg heller vil bruke. Det har stått ubrukt en stund. Planen er derfor å sette det i gang MENS det andre fortsetter å gå, og koble fra det svake etter en stund.

Spørsmål: Er planen saklig? Ingen ukjente variabler?
Samt: Når kan jeg trygt koble fra det svakere filteret?
Inaktiv bruker
Det høres ut som en god plan. Hold begge filterene igang samtidig i minst fire uker for å bygge opp filterbakterier i det "nye" filteret.
Har gjort det samme her hos meg for snart et år siden.
4 uker går fint, bare husk på at du mister en del av den "tilpassede" bakteriefloraen når du fjerner det gamle filteret. Det kan derfor ta littegrann tid før kolonien i det nye filteret formerer seg opp til å håndtere hele belastningen alene.
Takk! Dette ble dessverre uaktuelt - filteret som hadde stått brakk viste seg å lekke fra både ventil og den ene siden, tross utskiftning av hovedpakning og innsetting av ny m/silikon. Må vel bare kaste det, eller er det verd pengene å investere i helt ny overdel? Dreier seg om Tetratec EX 1200.
Hater utvendige filter. Vann er best oppi akvariet.
Inaktiv bruker
Har selv et EX 700 til mitt 85 liter og er fornøyd med det, synes absolutt at du burde vurdere å kjøpe nytt. Du får MYE større filterkapasitet med et eksternt filter enn et internt og "serviceintervallene" blir lengre enn med et internt.
Men kan jeg slippe unna kun med ny "overdel", tror du? Og er det noe særlig å spare på det i så fall?
Inaktiv bruker
Det koster kr 1550.- nytt på webzoo.no, om det er verdt det er det bare du som akn svare på, men jeg synes absolutt det er verdt det.
Vet ikke hva reservedeler koster til det filteret eller om det i hele tatt vil lønne seg. Du kan ta en telefon og sjekke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap