Reker på auksjoner - reke-etikk:)

Reker begynner å bli mer og mer populært og det har vært lite info/viten om disse på mange av auksjonene jeg har vært på.
Og det gjør egentlig ingenting, men synes selgere må prøve å oppdatere seg litt på det som selges.
Forrige auksjon kjøpte jeg 20 svarte sakura fra to forskjellige selgere. Det ble solgt som "svart sakura", men etter å ha sjekket de nøyere har jeg bare sett et par som virkelig er svart sakura. De fleste er mørke brune, eller det som kalles chocolate sakura. 2-3 var tydelig blå.
Synes det er helt fair å selge disse og jeg vil gjerne a de, men det kunne stått noe annet på pakken som ble solgt..
Kjøpte også "oransje sakura" som neppe er virkelige oransje sakura.

I tillegg kommer det reker med navn som www har svært lite info om, som "regnbuereker" og "multicolorreker". Har ikke gidet å kjøpe dette enda, da det aldri kommer noe info om hva dette er og jeg regner med at det kun er blanding av alt mulig rart.
Hva med multicolor-cory? Da hadde det blitt reaksjoner!

Håper på litt bedre rekehandel nestegang jeg og andre koser oss med budrunde
Plussmedlem
Når det gjelder Sakura så går det jo på den enkelte selgers sortering av stammen sin. Mange er fryktelig dårlig til å holde stammen ren, det de selger blir deretter. Og noen benytter nok auksjoner til å selge unna en del dårlig fargede.
Samtidig blir det jo også litt opp til kjøper å sjekke før kjøp. Med mindre det er totalt umulig å forveksle så sjekker jeg alltid hva som er i posen.

Regnbue eller Multicolour er det bare å Google, du bør få opp masse info der. De er tross alt ikke så nye lenger....
Finner fortsatt lite info om multicolor reker altså. Gi meg gjerne en link hvis du mener disse er så vanlige..
Synes fortsatt at min side av saken står sterkt når du sier at folk antagelig selger unna de mest ubruklige rekene de har.
Forskjellige sakura er jo gøy det, men hadde vært vært fint om det ble solgt med mer korrekt navn.
Hvis jeg har lest riktig er mulitcoller en viltfor av reker
som egentlig heter malaya shrimp.
Du kan ta en titt på Plantetinverts mye nyttig info om reker
Mvh Tom Eirik
Så dette er det som selges som multicolor reker???

Hva med regnbuereker?

Poenget mitt er dog ikke akkurat disse rekene, men den generelle holdningen til å kvitte seg med noen som er noe annet enn det som er beskrevet på posen.

Jeg hadde med en pose "svart sakura" og de jeg plukket ut til auksjonen er like "svarte" som de jeg har igjen i karet (syns de er ganske så svarte jeg), altså ingen utsortering av dårligere reker til auksjonen.

Mine kommer opprinnelig som "Svart sakura" fra en "kjent" rekeselger men hvor svarte de egentlig skal være vet jeg ikke, heller ikke om de jeg fikk er fra en "ren stamme".
Synes det er helt greit med litt forskjellige jeg Rita, så det er ikke akkurat denne enkeltsaken jeg bryr meg om.
Det jeg ønsker og håper er bare at reker får en høyere status som andre fisk og at vi kan være litt mer spesifikke med hva som egentlig selges. Ser jo problemet med at det er mange varianter innenfor rekeverden og at det kan bli litt mye hvis man ikke er så rekegal
Fikk med en del choko sakura og det er jo ikke noe dårlig kjøp det heller, men det er altså ikke poenget mitt her..
Det hadde vært veldig kjekt om de som kan reker kunne sendt meg skikkelig info og gode bilder så kunne jeg oppdatert rekebasen her på AF. Opprett gjerne tråder om de forskjellige varianter også, så er det lettere å vite hvordan de skal se ut og hva man egentlig har i karene/tar med for salg
hva rainbow shrimp "regnbue reker" er et godt spørsmål
noen mener det er en salig blanding av reker med ulike farger.
Utifra det jeg har funnet er rainbow en Neocaridina Heteropoda som også er en vilt form
og vidre er en grunnlaget til det vi kjenner som kirsebær reke blant annet.

Noe av utfordringene med reker slik jeg ser det, er at mange av typene/farge veriantene er frem avlet fra andre farger og typer, og blir linje avlet for og få den fargen man ønsker. Det vil da kunne dukke opp rekker med avvikene farger fra det som var utgangspungtet.
Så noen vil da selger svart sakura med litt eller mye avvikene farger, som svart sakura
for det er det de har kjøpt dem som, og ikke tenker noe mer på det

Det blir noe av det samme som å selger Blue Moscow som utstillings guppy fordi de har blue moscow farvene og ikke ser på hva som er kriteriene for hva som er utstillings guppy
Hei,

nå er Neocaridina-familien ikke helt min sak siden eg klarer meg mye bedre med Caridina-reker men eg kan evt. prøve å rydde litt opp i forvirringen:

1. Neocaridina heteropoda har fått ett nytt navn for en stund siden og heter Neocaridina davidi. N. davidi omfatter mange varianter for eksempel "Kirsebær", "Sakura" (herunder mange fargevarianter), Blue Pearl, Rili (herunder mange fargevarianter), Blue Jelly, Blue Dream.

2. Hvis man selger rekene er det generelt bra å angi mest mulig rett navn, altså hvis man har "Sakura-reker" for salg inneholder dette navnet et utvalg av minst 10 fargevarianter. Men med 99% sikkerhet er det ment Neocaridina davidi var. "Sakura red".

3. OBS at Blue Pearl og White Pearl er IKKE varianter under N. davidi. Disse hadde det tidligare det enkle navnet N. zanghjiaiensis og heter nå N. palmata. Også her bør man være korrekt å kalle de N. palmata var. "white" for eksempel.

4. N. davidi er veldig variabel i fargeutpregelsen både pga. genetikk og akvariemiljøet. Det betyr at for eksempel varianten Sakura svart kan variere fra svart til brun pga. forskjellige årsak.

5. Dvergrekene er ofte avlet i en retning etter strenge seleksjonskriterier og får derfor spesielle (kalle)navn som Sakura "red", Taiwan Sakura, Shadow Bee, Blue Dream, Svart Tiger OE, Pinto, Fancy Tiger, PRL (pure red line) etc. etc. Slike reker forplikter til å sortere etter samme krav. Ellers skal man være ærlig å IKKE selge de med samme kallenavn. Eksempel: Har eg avlet Sakura "red" over fleire generasjoner uten sortering er det ikke lenger fargeutpregelsen Sakura "red" lenger. Da kan man selge de som kirsebærreker eller i beste fall som Sakura "red" uten sortering, usortert eller uten seleksjon. Her må man også tilpasse prisen. Prisforskjell kan være dramatisk. En usortert Red bee får man i dag for 25 Kr/stk. For en Red Bee "PRL" ligger prisen minst 20x høgare altså 500 Kr/stk.

6. Det er lett å bli lurt med kalle- eller trivialnavn. Regnbuereker høres veldig avansert og fristendes ut, men kjøperen kan ikke engang være sikker på rekearten. Både N. davidi og C. babaulti er handlet under synonymet regnbuereker. Samme problemstilling antyder eg på navn som Multicolor eller Blå Reker.

7. OBS at fargevariantene av en art kan krysses. Eksempel: Det er det lite lurt og IKKE anbefalt å holde N. davidi var. "red" og N. davidi var. "gul" i ett og det samme akvariet.

8. Av og til må man bare akseptere at en fargevariant er variabel i utpregelsen. Blå Tiger for eksempel må man sortere ofte og veldig streng for å holde stammen blå. Kjennetegn for opprinnelsen av stammen "Blå Tiger" er oransje øyer (OE). Blå Tiger uten OE er utrolig sjelden men mulig. OBS at det finnes også andre reketyper med fin blåfarge men uten OE, eksempel Blue Dream.

Første setningen i denne tråden kan eg bare framheve engang til. Eg håper inderlig at rekene blir meir og meir populære også i Norge. Det er noe med disse små krabater som er utrolig... SMITTENDE

Mvh

Micha
Mange takk for informativt svar Michael, og jeg skal høre med Holger om han kan rette opp i artene som er registrert med feil navn
Nydelig svar der Niesar! Informativt og fint.
Målet må jo være at i kan få en litt mer indikasjon på hva vi kjøper. Har enda ikke hørt om noe annen spesifikasjon enn at det selges en "pose med krystallreker". Og krystallreker er jo som nevnt mye mer enn en pose med reker

Og Rita, håper du skjønner at dette bare var et eksempel og at jeg absolutt ikke ville henge ut noen
Ikke noe problem Mingus, jeg ville bare få frem at jeg ikke sorterte ut de dårligst fargede rekene for å kvitte meg med dem på auksjonen

Å drive med rekeoppdrett kan forresten ikke være helt enkelt, selv har jeg rød rili og de gir avkom i alle mulige fargekombinasjoner, kunne nesten kalt dem regnbuereker istedenfor Har plukket ut de som ser ut som røde rili til ett kar, blå til ett og grønne til et annet, blir spennende å se hva man kan få til med selektiv avl etterhvert

Finnes det forresten en side som viser hvilke tegningene som er ønskelige/tillatt på rød rili?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap