Cupidociklide - biotodoma cupido

Kom hjem i ettermiddag og oppdaget at noe var forandret i 375 ltr vår, og der står det to stk cupidociklider i ei nygravd grop.

Er det noen som har erfaring med oppdrett på disse?
Er 8 stk vf innkjøpt høsten 2012 (over 3 innkjøp).
Første kull
Karet har fått gått som vanlig.
For en uke siden forsvant hannen fra gropa han hadde gravd, og ved en tilfeldighet oppdaget vi han og en hunn vaktende over masse yngel bakerst i karet.
Krysser fingrene for at vi vil få noen som lever opp.
Så morsomt! Håper det går bra, disse er vel ikke de letteste å få til å leve opp..
Har akkurat hentet 7 voksne i Danmark. Har lest et sted, at ungerne er veldig små, var for små til nyklækket Artemia. Leste det på Nordiska ciklidsælskapet.
Men gratulere med eggene.
Mvh. Roland Dreinø
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?69992-Odlingsprojekt-Biotodoma-Cupido Her er tråden på ciklid.org

Oppforingen som skal være vanskelig med disse ynglene som Roland sa, ville prøvd noe veldig smått som fòr.
Kom till å tenke på. Jeg havde noen Biotoecus, jeg havde samme problem me. De overlevde ikke på Artemia. Men så fikk jeg mikromark. Vet ikke, om det var fordi mikromarken var mindre, eller de var mere konsentrerede, eller de lå på bunden, men det hjalp nu fikk jeg et kuld opp.
Her er et forslag fra en flink dretter i Danmark.
" Så ville jeg nok supplere med Liquifry no. 1 i starten. Det har jeg god arfaring med til små malle- og cichlideunger - Det skal bare opløses i lidt vand inden det hældes i. Og det er godt at tilsætte lidt i nogen tid inden ungerne skal spise, for det sætter gang i infusorierne i akvariet. "

Kanskje verdt å prøve?
Men la os høre hvordan det går?
På gang igjen..
Det ble null og nix.
Vi fikk tak i en flaske med flytende fór - Licryfry 1, så fór skulle gå.. men vi mistenker at mor spiste opp yngelen.
Ble færre og færre for hver dag, og min mann observerte henne spise de.
Vi valgte å ikke fange de til et ynglekar i håp om at har-de-gjort-det-en-gang-så-gjør-de-det-flere-ganger og forhåpentligvis knekker koden.

Dog ser vi at de samme er i gang med gropegravingen igjen - og har vært det en god stund, så nå venter vi bare på neste runde.
Ja, de kommer sikkert igjen. Det blir spennende å følge.
De har forsøkt igjen
Denne gangen ble yngelen litt større før de ble spist opp.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap