En død og en syk fisk :(

Hei.
Jeg skrev i tråden min om en død perlegurami. Jeg kom hjem til en flytende og død fisk Tok vannverdier og de hadde sunket fra Ph6,9 til 6,7, Gh 8 til 7 og Kh 1,5 til 0.

Har nettopp byttet vann og da så jeg på tempmåleren og den sto nå på 27grader hvorpå den tidligere har stått på 26grader. Jeg har nå skrudd på varmekolben. Og byttet litt kaldt vann i karet. Den gikk ned til 26,5 og så ned til 26grader. Kom jo på etterpå at det er like dumt å skru den fort ned igjen. Desperate tider gjør ukloke valg..

Huguramien min ligger nå på bånn og puster (gjorde det før jeg byttet vann også). Jeg lurer veldig på hva som kan være galt. Er det at temperaturen har økt over natten og gitt økt stress?

Jeg la hannguramien på benken for å sjekke om jeg kunne finne noe orm, hvite prikker, misdannelser, misfarger eller generelt noe som ikke stemte. Men han så helt fin ut (bortsett fra kjempe skumle døde øyne).

Vil gjerne berge jenta mi. Har ingen bilder av henne for hun ligger bak en rot og ville ikke forstyrre henne mer. Og siden hun ser helt fin ut vil jeg ikke rote mer for å kunne ta bilde.

De andre verdiene har sunket iløpet av en uke og ikke over natten. Dessverre har ikke testkofferten jeg har bestilt kommet enda og jeg har derfor ikke tester for annet enn NO2 (som er gul og fin forresten), Kh, Gh og Ph.

Håper på svar, takk på forhånd
Jeg vet ikke hvor kjent du er med akvariedrift men hvor lenge har du hatt fiskene i det akvariet? Er det godt innkjørt? Bruker du vanntilsetninger som fjerner giftige stoffer fra kranvannet?

Små temperaturforandringer skal ikke ha så stor negativ effekt.
Kan ikke si jeg er ekspert akkurat, men jeg har lest meg opp en del, men dette fant jeg ingen god forklaring på.

Karet ble innkjørt i begynnelsen/midten av november. Kom fisk torsdag for 1 1/2uke siden. Jeg har foret de litt mye, men annenhver dag. (Er egentlig bare fordi disse frossenklossene med mat er så store. Delt en slik kloss på fire fisk.)

Jeg har ingen giftige stoffer i kranvannet. (Har sjekket opp dette for en stund siden, mulig det har endret seg).

Skal dure innom webzoo nå, så de hadde testkiten jeg bestilte inne. Så får jeg testet NH4 og NO3 også pluss NO2 med JBL sine tester.
Uff, ikke moro å finne død og syk fisk, særlig når man ikke vet årsaken.. Håper du finner svar med de nye testene. I så fall er det vel 50% vannbytte hver dag i flere dager, samt mindre mat om gangen som gjelder. Du kan jo dele fôrklumpene med en kniv. Håper det går bra med guramidamen din!
Har du testet for nitritt, ammoniakk og nitrat ?

Hvordan er karet innkjørt ? Om filteret ikke har fått "mat" under innkjøring, så startet ikke innkjøringen før du satte inn fisk.
Testet nitritt med Tetra sin test og den viste fint. Testet med JBL sin test og den viste uder 0,01.

Sitter og tester for harde livet her.

Hadde mye planter og lot restene av disse være mat til filteret. Og siden plantene har vært der såpass lenge og blitt brutt ned i såpass lang tid regner jeg med at dette er i orden. Mulig jeg har tatt feil? Men kan ikke skjønne at planterester som er brutt ned i flere mnd med påskudd av nye planterester i 2,5mnd ikke skulle gå bra.

Ser ut til at frøkna har kviknet ørlite til. Ligger fortsatt under rota, men hu beveger seg. Er redd for at hun kommer til å drukne om hu ikke svømmer opp til overflaten snart.

NH4 er under 0,05 og ok, NO3 er under 0,5 og ok. Jeg tester hele sulamitten Fe, PO4 osv.

Glemte å takke for hjelpen og trøstende ord Men er litt stressa her jeg sitter på knærne og tester :P
Fe er under 0,02 og ok.
Si02 er 0,3 og ligger innafor.
PO4 viser en helt annen farge enn fargekartet. Den er nesten gulaktig, gjennomsiktig gulaktig, (den ser blank ut i litt dusere belysning) mens nyansene her er blå hvis det gir utslag. Er denne innenfor?
O2 er høyere enn målbart. Jeg fikk en brun farge, mens den høyeste verdien på 10 er mer oransjebrun.

Jeg har ikke test for kobber (Cu) så får ikke testet dette da.. Så OM det er noe galt så må det jo være det, noe som er rart for jeg er ALLTID nøye på å bruke kaldtvann fra dusjen og lar det renne en stund før jeg heller oppi bøtter for vannbytter.

Så denne fiskedøden er og blir et mysterium. Alle testene er der de skal være, og ingen synlige skader eller ytre sykdommer av noen slag. Mulig det var en eller form for gift i vannet FØR jeg byttet vann. Jeg sitter tross alt og tester etter et vannskifte på 20liter..

Jaja. Jeg kan ihvertfall slappe av og si at jeg ikke har gjort noe galt
Så nå kan jeg gå tilbake og uroe meg for den syke fisken i 17L som for tiden får eSha Exit behandling for hvitprikk og mest sannsynlig sånn fløyelsesgreier.. Akk, alt skal skje på en gang.
Fiskene er nye. Det kan hende du ikke gjør noe galt og at de var syke fra før.
Mulig det, Limbeck. Jeg kjøpte de privat så de har ikke lidd noen "butikksykdom", feil verdier etc.

Ville bare stikke innom og si at jeg nettopp så frøkna mi på vei ned fra overflaten og svømmende i midtsjiktet. Mulig hun nå er veldig ensom. Hun har ingen andre å svømme med stakkar. Bare hun og noen ubudne snegler.

Takk for svar og oppmuntring. Ser ihbvertfall ut til at hun har det bra. Og jeg får nok kjøpe henne noen venner ganske raskt så hun ikke dør av ensomhet stakkar liten.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap