En utav fiskene spiser ikke

Har lagt merke til at ene (hua tror jeg) ikke spiser når jeg forer (flakfor).
Hun holder seg litt i bakgrunnen og kommer ikke fram og leker og maser om mat slik som de andre gjør. Blir ikke plaget av de andre fiskene og ser ikke syk ut. Vannverdiene er nesten som de skal (jobber med å få opp gh litt til, men tar det gradvis.

Det er en Aulonocara jacobfreibergi tror jeg. Har ikke spist på 3-4 dager (minst)

Og ett spørsmål til:
Har satt inn en strømnings-pumpe som skaper ganske bra strøm i vannet. De leker og koser seg hele dagen. De har noen steder hvor de kan slappe av når pumpa står på, men ikke så veldig mange. Bør jeg skru den av om natta, slik at de får litt hvile?
Du kan jo prøve å slå den av noen dager men tviler på at det er noe stort problem så lenge akvariet har plasser der strømmen ikke er så sterk. Aktiviteten går sikkert ned om natten om den ikke er nattaktiv av natur. Du kan kanskje prøve litt forskjellig mat. Er det kjøtteter så prøv en fiskebit eller en rekebit. Er vanskelig når de bryter normaloppførselen sånn. Er jo tegn på at noe er galt.

Etter å ha lest litt om arten så fant jeg ut at de forventer å finne maten på bunnen og bør ha bra med protein så noen hakkete fiske eller reke biter kan være bra for flere enn den. Kanskje litt synkende tablettfor også. Husk å fiske opp biter som ikke blir spist og pass på vannverdiene ekstra godt om du forer med kjøtt. Råtnende kjøtt er døden.
Om du har både han og hun kan det hende hun tygger (bærer egg i munnen), da spiser de ikke. Og de vil gjerne holde seg litt for seg selv. Det ser ikke ut på bildet som om dette er tilfelle her, men noen ganger kan det være lite egg, så en kan bli lurt. Kanskje spesielt om det er unge fisk. Jeg har selv opplevd dette med mine egne. Om du har to hunner eller flere, så se etter om denne har i det minste litt tykkere hake enn de andre. Utover det handler det gjerne i første omgang gjerne om vannbytter, vannbytter, vannbytter, når malawi begynner å forandre adferd. Lykke til.
Hun spiser fortsatt ikke, men haka ser ut som at den har vokst! Eller hva tror dere?

Hva bør jeg gjøre? Har ikke noe annet kar jeg kan flytte henne over i, så har kjøpt yngelkar og satt det i akvariet. Skal jeg sette hu i der? (blir veldig lite for en såpass stor fisk..?) Eller skal jeg satse på at jeg rekker å fange yngelet og flytte dem over før de blir spist?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap