Eheim sugekopper?

Inaktiv bruker
Har merket meg visse uregelmessigheter med Eheim.
Eheim lager tilnærmet usløåelig utstyr til akavier, men sugekoppene som holder dette fast i karet ser ut til å vrenge seg etter noen måneder selv uten bli flyttet på eller rørt.
Sugekoppene som til nå har holdt utblåsingsrøret og innsugingsrøret fra Tetratec har holdt seg som sugekopper og kan fortsatt benyttes hvis jeg skal sette dette opp i et annet kar, men sugekoppene til Eheim er tilnærmet ubrukelige etter noen måneder under vann.
Finner det merkelig at sugekoppene skal holde en så lav standard når konkurrentene holder en mye høyere standard på dette.
Er dette noe som er kjent og at jeg burde kjøpe opp et lager av sugekopper for å ha i reserve når de plutselig finner det for godt til å løsne, eller det bare jeg som er veldig uheldig?
Inaktiv bruker
Er det virkelig ingen andre som har dette "problemet"?
Skiftet sugekopper på varmekolben i november og de er allerede vrengt og det er så vidt de sitter på midten, i begynnelsen satt de med hele størrelsen men nå er det kun en liten del som holder den fast.
Er spent på hvor lenge sugekoppene til innsugsrøret og utblåsingsrøret holder før de må skiftes.
MacFish
Er det virkelig ingen andre som har dette "problemet"? Skiftet sugekopper på varmekolben i november og de er allerede vrengt og det er så vidt de sitter på midten, i begynnelsen satt de med hele størrelsen men nå er det kun en liten del som holder den fast. Er spent på hvor lenge sugekoppene til innsugsrøret og utblåsingsrøret holder før de må skiftes.


Du må ha vært uheldig. Jeg har bare gode erfaringer med Eheim sugekopper. De som holder utblåsingsrører ble satt på for snaut to år siden (jeg fører bok på skjermen over det jeg gjør i akvariet). "Vrengt" sugekopp har jeg aldri opplevd.

Stephan
Inaktiv bruker
Skiftet sugekopper på varmekolben i november og de har begynt å vrenge seg, så jeg synes det er litt merkelig. Når jeg har satt de fast rører jeg dem ikke lenger, de får stå i ro. Tetra sine er like fine etter et år i vann så jeg synes det er merkelig at disse ikke holder like lenge. Håper jeg bare er uheldig og neste parti holder lenger
MacFish
Er det virkelig ingen andre som har dette "problemet"? Skiftet sugekopper på varmekolben i november og de er allerede vrengt og det er så vidt de sitter på midten, i begynnelsen satt de med hele størrelsen men nå er det kun en liten del som holder den fast. Er spent på hvor lenge sugekoppene til innsugsrøret og utblåsingsrøret holder før de må skiftes.



Jeg har mange akvarier og det du nevner er et kjent fenomen. Nå har alle mine akvarier ca 28 - 30 graders varme.... Tror den økningen fra 24-26 kan ha betydning uten helt å kunne bekrefte det. Men tidligere hadde mine lengre "levetid" når tempen var lavere. Vet ikke hvilken temp. du benytter?

Sett i lys av det du beskriver og det jeg selv opplever har jeg alltid mange sugekopper i reserve.
Inaktiv bruker
Hehehe! Har temperatur på rundt 24, den varierer litt i løpet av dagen fra ca 23 grader på morgenen, men har ikke målt over 25 grader. Jeg har pH på rundt 5,5 om det kan ha noe å si.
Venter og ser hva som skjer med de nye sugekoppene, hvis de blir vrengt i løpet av noen måneder igjen, er det bare å kjøpe inn en eske med sugekopper.
MacFish
Hehehe! Har temperatur på rundt 24, den varierer litt i løpet av dagen fra ca 23 grader på morgenen, men har ikke målt over 25 grader. Jeg har pH på rundt 5,5 om det kan ha noe å si. Venter og ser hva som skjer med de nye sugekoppene, hvis de blir vrengt i løpet av noen måneder igjen, er det bare å kjøpe inn en eske med sugekopper. :-)



Beklager å si det men da ser det utfor at varmen kanskje ikke er årsaken - da må du kanskje gjøre som meg; Kjøpt inn et "lass" med sugekopper - går en del i ca 30 akvarier da alt utstyret er Eheim / Jäger...
Får heller leve med denne utfordringen da resten av utstyret holder ekstremt bra - har fortsatt Eheim utvendig pumper som har vært i bruk sammenhengende siden 1982, mao mer enn 32 år...
Inaktiv bruker
Da satser jeg på det samme her! Tusen takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle H. Moe
Reklame for plussmedlemskap