Hjelp til nybegynner - 54 liter

Jeg vurderer å kjøpe et 54 liters akvarium med med utstyr og det som skal til, og har noen spørsmål anngående innkjøringen og i ettertid. Har lest her på forumet ganske mye nå og lært utrolig mye nytt og bra å vite før man starter opp med akvarium!

- har hørt at innkjøring med salmiakk er lurt og effektivt. Isåfall hvor mye og hvor ofte må jeg dosere salmiakk i en 54 liter? Har lest at denne innkjøringen tar rundt 10 dager til 3 uker.

- skal det byttes vann under innkjøring? Hvor mye?

- kan jeg ha planter under innkjøring med salmiakk?

Hvor mange fisk kan jeg ha i etter innkjøring? Har tenkt å ha 3-5 typer fisk foreløpig
-guppy
-dverggurami
-ancistrus
-platy
- en type tetra (neon eller kardinal)

Setter pris på alle svar og tips!
Det er masse tråder her om innkjøring med Salmi. Du finner en fin tråd her, og Salmi-kalkulatoren min her.
Det viktige er å få grep om hele vitsen og metodikken med innkjøringen : Å holde et jevnt 3-5ppm nivå av ammoniakk i vannet ved å gjøre daglige målinger og tilføre Salmi etter behov.

Innkjøringen tar 5-6 uker, så jeg skjønner ikke hvor du har lest 10 dager til 3 uker.

Normalt behøver man ikke bytte vann under fiskeløs innkjøring. Dette er nettopp den største fordelen ved metoden....i tillegg til at man sparer fiskene for denne belastningen. men planter er det bare fint å ha oppi, bruk enkle hurtigvoksende arter.

Før du bestemmer deg for hva slags fisk du skal ha, bør du vite litt om vannet du har i springen, særlig hardhet og pH. Ulike arter krever ulike vannverdier, så konferer alltid med Fiskebasen her på AF FØR du kjøper og setter sammen arter. Tetraer krever generelt mye surere og bløtere vann enn levendefødere som guppy og platy. Disse passer derfor ikke godt sammen. Og først som sist : IKKE tro på hva du blir fortalt i fiskebutikken...de har som oftest liten peiling og er bare ute etter å selge deg fisk. Det finnes akvariebutikker som er hederlige unntak, men de er få.

Tusen takk for kjapt svar! Jeg vet at jeg ikke kan stole på dyrebutikkene 100%, så derfor spør jeg her har lest mye om hver fisk jeg nevnte, men visste ikke at tetra trengte surt og bløtt vann. Det står i tråden du anbefalte at det tar 10dager-3uker da men har vel ikke så mye å si om hvor lenge akvariet innkjøres? Jo lengre jo bedre? Takk for langt svar!
Fant ikke den tidsangivelsen du nevner...hvilken post nummer i hvilken tråd ?

Det står klart i hver fiskeomtale i Fiskebasen hvilke vannverdier som anbefales, så du må nok lese bedre....dette står helt nederst på siden, under kartet.

Siden du tror det spiller liten rolle hvor lenge karet innkjøres, har du nok ikke skjønt hva innkjøring faktisk er og hvorfor vi gjør som vi gjør. Innkjøring har en definert slutt, nemlig at filterbakteriene skal utvikles og formere seg i stort nok antall til at de kan omsette forurensingene som produseres av en normal fiskebestand. Dette er det klare målinger for. Anbefaler at du leser de første postene i Sigmund's tråd som jeg linket til.

Edit PS: Du kan også ta en titt på tråden rett under denne..."Vannverdier i nytt akvarie".
Tidsangivelsen er hentet fra post 4 i tråden: "Hvorfor innkjøring og hva er det." Det er inne i et sitat fra Chris Cow`s artikkel om emnet:

”Fordelene ved fiskeløs innkjøring:
Fordelene ved denne prosessen (bruk av salmiakk) sammenlignet med den tradisjonelle metoden å kjøre inn et akvarium på ved bruk av noen hardføre fisker, er at mengden ammonium/ammoniakk som tilsettes er betydelig større enn det som skilles ut av et rimelig antall innkjøringsfisk. Dette resulterer i en raskere vekst av bakteriekoloniene og store kolonier når innkjøringen er komplett. I praksis betyr dette at karet ditt kjøres inn raskere, (rapporter foreligger om alt fra 10 dager til 3 uker avhengig av akvariet sammenlignet med gjennomsnittlig 4 til 6 uker ved tradisjonell innkjøring."

Det er altså ikke noe løfte fra Chris Cow at det tar 10 - 21 dager, men at det har forekommet.

I post 7 i samme tråd fremkommer det at jeg brukte 4 uker på å kjøre inn en 530 liter med ammoniakk (Salmi). I all hovedsak i andre innlegg om temaet fremkommer det at innkjøringstiden med salmiakkmetoden oftest ligger på 4 til 5 uker, i noen tilfelle mer.

Tidsbesparelsen er ikke det viktigste for meg, men at man ved ferdig innkjørt akvarium kan ha (og nok har en betydelig større bakteriemengde enn ved innkjøring med noen stakkars fisk. Dessuten sparer man en mengde vannbytter underveis og får slik sett en mer behagelig start på hobbyen.
Takk, Sigmund...da fant jeg det Ingen av mine kar har greid seg med så kort tid. her har det gått 34-43 dager før jeg har vært 100% fornøyd. Min erfaring er : større kar=kortere tid. Men det kan naturligvis være tilfeldig og ha med andre ting å gjøre. Det karet som tok lengst tid falt en del i pH, så jeg tipper det er årsaken.
Enig i at størrelsen kan ha betydning, og selvsagt pH. Da jeg satte opp reolen med 6 x 108 litere ville jeg kjøre inn karene med den pH jeg skulle ha når fiskene kom. Apistogramma i alle, derfor pH 4,5 i to 5.5 til og 6 de øvrige. Ga opp etter 4 måneder!

Nå har tre av dem stått uten fisk men med planter (flyteplanter som gror som ugress) og pH ved måling i dag var fra 4,8 til 3,9! Bytter vann nå og drar på auksjon i Larvik søndag

Trådstarter: Beklager kupp av tråden din.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap