Varmt vann

hei har ett 350 liters hjørne akvarium jeg kjøpte nytt for ca 5 uker siden
har hatt fiske i det i ca 2 uker,
men merker at tempraturen på vanner er veldig høyt
det ligger på ca 29 grader
jeg la merke til det noen dager før jeg tok fisk i akvariumet, siden jeg ikke hadde kolben på når det var kun vann og planter oppi.
siden det var 29 grader syntes jeg det var litt høyt og stilte kolben ned til 24 det har den stått på siden, men forsatt så ligger vannet mitt på ca 29 grader i følge termometret.
hvorfor det?
jeg har lurt på om kolben min er ødelagt, eller om det er lysene i karet som gjør det
det som står i tror jeg er 2 stk t5 rør og 2 stk t8 rør
de blir sinsyk varme, bramt meg på lysene når jeg var nedi akvariet og replantet en plante som låg og fløt i karet.
eller jeg kan ha ett deffekt termometer

i karet mitt har jeg følgene:
2 scalarer
4: odessa barber
4 regnbuefisk
6: lyrehale sverddrage
1: vanlig sverddrage
2: saer
4: panser maller
4: Ancistrus

tror dere at det er noe hold i lysteorien min?
Ta ut kolben i sin helhet og se hva som skjer.
En varmekolbe vil ikke kunne senke temperaturen i karet, kun øke den, så å skru på varmekolben når temperaturen allerede er 29 grader var lite vits.

Sterke lys gir mye varme. Er termometeret plassert øverst i tanken kan det vise mer enn om du plassere det lenger ned.. prøv det.

Eller kjøp et termometer til og sjekk om det viser det samme.

Jan Gundersen
Ta ut kolben i sin helhet og se hva som skjer.


Det var jo 29 grader før han skrudde på varmekolben..
Det kan være lysene som gjør det. Men det er litt rart hvis lysene som fulgte med ikke er dimensjonert for akvariet. Er det varmt i rommet der akvariet står? Vanntemperaturen blir ikke lavere enn temperaturen på omgivelsene.
Tilfeldig bekjentskap
© øystein kluge
Reklame for plussmedlemskap