Kan akvariebordet knekke?

Inaktiv bruker
Hei. Jeg eier et Juwel Rio 125'liters akvarie, som ligger på soverommet mitt. Jeg kjøpte også med et akvariebord som tilhørte akvariet. Jeg lurte bare på om det skal mye til for at et slikt akvariebord skal knekke? Bunnplata på akvariebordet er jo ikke i kontakt med gulvet, ettersom den blir holdt oppe av de 4 ''bunnpluggene'', men for meg virker det som den midtre delen av bunnplata til akvariet, ligger litt lenger nede mot gulvet, enn både den høyre og venstre siden av bunnplaten. Altså de sidene som støttes av bunnpluggene. Kan dette betyr at belastningen har blitt så stor, at midten av bunnplata som ikke direkte støttes av noen bunnplugger, plutselig kan rasere hele bordet? Jeg syns det er litt skummelt alt dette her.

Man setter jo sin lit, til at produsenten har gjort en god jobb med akvariet, men jeg bekymrer meg over at bunnplata, ligger lenger ned mot gulvet, i den midtreste delen. Jeg har målt dette, ved å legge en slags flaskekork under plata, for å se om jeg kan registrere forskjell på avstand fra gulvet, i de forskjellige områdene på bunnplata til akvariebordet. Akvariet ble kjøpt sommeren 2013. Er altså et halvt år gammelt.

Takker for alle fornuftige svar som kommer.
Kanskje du kunne tatt et bilde av det og lagt inn her?
Inaktiv bruker
Det ville ikke utgjort noen forskjell, for man kan ikke se noe forskjell med det blotte øyet. Man må nesten måle med et målebånd, så ''problemet'' er ikke synlig med det blotte øyet
Ok, kjenner ikke til den typen akvariebord, men sikkert mange andre her som har Juwel 125 l og kan svare deg bedre.
Det viktigste er at det står i vater. Det forutsetter følgelig at bordet er skrudd skikkelig sammen, og ikke har "slark" eller feil/mangler.
Dersom to diagonale ben står lavere (ikke i vater) vil du kunne få en vridning i platen, dette vil kunne se ut som at bunnplaten synker litt mot gulvet. En vridning vil gi økt fare for lekkasjer ettersom silikon kan glippe i hjørner, eller bunnplaten sprekke.
Du har et lite kar, som ikke er særlig langt. Det går til din fordel. Men du har også en relativt liten tykkelse i bunnglasset og tynnere fuger..

Du må vatre et kar når det tomt. Se at det er likt trykk under alle punkter, får du et papirark under så er det ujevnt. (På lengre modeller skal er det ideelt å kunne få et papirark under kontaktpunktene mot gulvet på de fire punktene som ikke står i et hjørne). Vatre igjen når du fyller 50% osv. Dersom du kun vatrer karet når det er fult, har du ikke kontroll på om karet likevel har punkter som har mer trykk enn andre punkter. Dvs at ujevnheter har utjevnet seg på en ugunstig måte..
Ikke hør på de som bare sier dette gjelder store kar, selv om det er ofte er riktig at det er mindre risk med små kar.. En 60liter veier sitt det også når man tenker på ujevnheter, fuger og glasstykkelse.

Men i livet er ingenting sikkert, slik er det også med et glassakvarium. Mange faktorer kan påvirke negativt: dunking på glass, vibrasjoner i grunn (eks ved jernbane, vaskemaskin), større plutselige temperaturforandringer osv. Likevel tror jeg mangel på vatring og flytting av kar som har vært feilvatret (les: ikke vatret) er direkte eller indirekte årsaker til de fleste lekkasjer fra selve akvariet. Lekkasjer er heller ikke veldig vanlig akkurat. Jeg har aldri hatt noen lekkasjer og har hatt ansvar for haugevis av akvarier.

Men, glass og silikon - levende og elastisk materiale

Bordet ditt faller nok ikke sammen om det er riktig montert, men er du ute å kjøre med vatringen eller har et gulv som gir mye etter når det er trafikk foran akvariet kan "våte utfordringer" oppstå på sikt..
Det som er viktigste¨ved oppsett er at to diagonale hjørner ikke er lavest/høyest, da kan "vridning" oppstå.. Samt at det ikke oppstår bølger i akvariet når du går normalt forbi det.

Et firma ville ha sercive på et 200cm langt akvarium en gang i tiden. Dette karet manglet 2cm under det ene benet (ned mot gulvet), og et par millimeter på et annet ben... Akvariet hadde visst stått slik i et år!! De ble rimelig blek når jeg uttalte klart hva jeg mente om arbeidet til zoobutikkansatte som hadde satt opp akvariet. Akvariet stod med vann, grus og stein i en toppetasje på et bygg med mengder av teknologi i tak/gulv. Karet holdt til jeg kom tilbake, og leverte de et Juwel Rio 400 med møbelskap. Jeg vatret karet på det ujevne gulvet og satte asfaltpapp under bena til jeg var forøyd. Fylte 50% med vann og vatret igjen. Det var heller ingen svikt i gulvet rundt akvariet.. Altså king kong!!

Har vært borti MANGE juwelakvarier (med juwelmøbel).. Flere av disse har vært satt opp på steder som venterom, kafè osv (dvs de har fått litt medfart). Jeg har også tidligere solgt mengder av juwel helt fra tiden jeg arbeidet på Nordås zoo (1999) til inntil noen år siden (eget firma).. Har bare hørt om en lekkasjehistorie, ingen skumle møbelhistorier

Noe som er negativt med Juwel er at en ikke kan justere bena (kontaktpunkter mot gulv) på bordet.

Inaktiv bruker
Takk for utfyllende svar ! Veldig fint at noen tok seg tid til å skrive så utfyllende, og presis Jeg bare syns det er skummelt at bunnplata kan virke så mye dypere i midten, enn på sidene. Og møbelet var ferdigmontert når jeg kjøpte det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap