10000 k ?

Fant ut at jeg har et lysrør som er luxline plus F20W/T8, 10000K?
Er ikke det for sterkt?? Hva anbefaler dere?
Lyset er ikke helt "hvitt" men mere gul/brunt i fargen
Er det til ferskvann?

Jeg har også 10000k og fikk beskjed om at det er for sterkt og det ville bli mye algevekst av det..
Inaktiv bruker
Hvis lyset er gul/brunt er det ekstremt slitt, 10000 K er blåthvitt.
2700 K er "vanlig" lyspærefarge og kalles varmhvit, det er gulaktig av farge, denne fargen vil gi deg MASSE alger (selvopplevd).
Som nevnt av andre i tråden, så er et rør utslitt om det gir gulbrunt lys. 6500 Kelvin pleier å defineres som "dagslys". Kelvin-verdier over dette går mot blått. Det er dessuten en utbredd misforståelse at høyere Kelvin-verdi betyr sterkere lys. Kelvin-betegnelsen går på "lysfargen", ikke lysstyrken. Hvis man får inntrykk av at f.eks 10 000 Kelvin gir "sterkere" lys enn 3000 K, så er det fordi våre øyne oppfatter lys som går mot blått som sterkere enn det som går mot rødt/gult.

6500 Kelvin er gode rør hvis man etterstreber mest mulig dagslyseffekt. De er helt overlegne når det gjelder plantevekst og gir kraftige planter (forutsatt at næringsforholdene er i gunstige). Planter kan vokse godt ved lav kelvinverdi, men blir vanligvis spinklere og mer "strantete" fordi de strekker seg for å nå opp i "bedre" lys.
Når det gjelder fiskene, så stiller de små krav til lyset, der er det hipp-som-happ hva man velger. Lyset er først og fremst til for plantene (og for oss som ser på.).

Stephan

Tusen takk for svar. Beklager at jeg selv svarer sent.
Blir å bygge om armaturet nå.
Lest litt om jebo armatur.
Bestilte meg nye lysrør som egentlig skulle ha passet til festene, men viser seg at jebo lysrørene er ca 1cm kortere enn di jeg bestilte.
Selv om det er samme type osv....

Sukk......
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap