Trenger hjelp med en kampfisk...

Hei. Kjøpte meg 3 jente kampfisker (i følge selgeren) men når jeg satt alle tre sammen. Så har den ene begynt å jage de to andre hele tiden og napper. Er denne kampfisken gutt eller jente ? (Se bilde) Fordi hvis den er en hann så må jeg fjerne den med engang. Fordi jeg har allerede en hann som går sammen med dem.
Kan være litt vanskelig å se, hvis hannen er en såkalt "plakat" med korte finner. Se etter eggleggingsorgan (hvit prikk) under buken på dem. Da er det ei hu. Men huene kan også være ganske hissige mot hverandre, så best å følge med.
Jeg hadde to stykker jeg måtte skille, for den ene ble veldig jaga av den andre, enda jeg hadde dem i en 130 l. Hvor stort kar har du? Mange gjemmeplasser osv?
Trieso
Kan være litt vanskelig å se, hvis hannen er en såkalt "plakat" med korte finner. Se etter eggleggingsorgan (hvit prikk) under buken på dem. Da er det ei hu. Men huene kan også være ganske hissige mot hverandre, så best å følge med. Jeg hadde to stykker jeg måtte skille, for den ene ble veldig jaga av den andre, enda jeg hadde dem i en 130 l. Hvor stort kar har du? Mange gjemmeplasser osv?



På de to andre så ser jeg den egglegginsorganen siden de står jo stille, men er litt vanskelig se på den som er så aggresiv. Den står jo ikke på et sted. Nå har den faktisk begynt å nappe på hannen og :/.

Jeg har bare 60 l med de fire fiskene oppi. Med Masse planter og huler.
Det er ikke uvanlig at hunnene er aggressive, selv mot hannen. Jeg ville holdt godt øye med dem de neste dagene. Det er en sjanse for at de roer seg litt når de blir vant til hverandre.

Hvis det fortsetter like ille over lenger tid, eller det går veldig hardt ut over noen av dem, ville jeg separert dem. De er aggressive fisk, og noen kan fort ende opp død.

Håper det ordner seg. Jeg er absolutt ingen ekspert, men har hatt kampfisk en del ganger, og min erfaring er at det varierer en del fra fisk til fisk.
Trond V
Det er ikke uvanlig at hunnene er aggressive, selv mot hannen. Jeg ville holdt godt øye med dem de neste dagene. Det er en sjanse for at de roer seg litt når de blir vant til hverandre. Hvis det fortsetter like ille over lenger tid, eller det går veldig hardt ut over noen av dem, ville jeg separert dem. De er aggressive fisk, og noen kan fort ende opp død. Håper det ordner seg. Jeg er absolutt ingen ekspert, men har hatt kampfisk en del ganger, og min erfaring er at det varierer en del fra fisk til fisk.



Tusen takk skal la de gå sammen noen dager til. Håper hu roer seg ned.
Har blitt så glad i hannen. Vil ikke se han lide :/
Hvertfal sånn så han ut før. Men ikke nå lenger.
Kan hunn kampfisk åpne gjellelokkene når de går på angrep? Eller er det bare hanner som gjør sånnt ??
Hunnene gjør også dette, men se etter kjennetegn på gutt/jente på fisken. Hannene har ikke eggspot, har tykkere og lengre finner foran og da han/hun bruser seg opp se på skjegget. Hannen har lengre skjegg, mens hua veldig kort. Om du fortsatt er i tvil ta noen bilder i godt lys helst fra siden eller da den bruser seg opp så er det lettere å hjelpe deg.
Cathy
Hunnene gjør også dette, men se etter kjennetegn på gutt/jente på fisken. Hannene har ikke eggspot, har tykkere og lengre finner foran og da han/hun bruser seg opp se på skjegget. Hannen har lengre skjegg, mens hua veldig kort. Om du fortsatt er i tvil ta noen bilder i godt lys helst fra siden eller da den bruser seg opp så er det lettere å hjelpe deg.


Som sagt så ser jeg eggleggings organen på to av de tre hunnene. Men den siste ser jeg ingenting. Og det er den som alltid går på angrep mot den hannen jeg har fra før.

Vel det var veldig vaskelig å ta bilder av dem. bildenr 1 ser man at det er hunn. Men på bilde nr2 og 3 ser jeg ikke noe sånnt. Og det er den som alltid angriper de andre.
Oiii så nettopp at bildene ikke ble med på forrige innlegge. Prøvde å laste ned på nytt. Men fikk bare error melding :/
Høres ut som om du kanskje må ta ut den aggressive uansett om det er hunn eller hann. Huene kan jo også skade hverandre eller hannen alvorlig. Det er ikke mye plass å komme seg unna på i en 60 l.
Litt vanskelig å se på bilde 2 da det er litt mørkt, men utifra det du skriver kan det høres ut som en hann eller en meget hissig dame.
Selv setter jeg kun han og hu kampfisker sammen da jeg vil ha yngler ellers bor hannene mine 1 og 1(selvfølgelig), mens alle huene mine bor sammen med noen maller i 75l. Har selv aldri opplevd aggressive huer, men har lest om noen som har hatt det problemet som du beskriver, samt folk som setter inn flere huer til 1 hanne.
Så uansett om det er hu eller hann ville jeg ha flyttet den så fort som mulig så dem ikke skader hverandre noe mer eller at det går så langt at dem dreper hverandre.
Cathy
Litt vanskelig å se på bilde 2 da det er litt mørkt, men utifra det du skriver kan det høres ut som en hann eller en meget hissig dame. Selv setter jeg kun han og hu kampfisker sammen da jeg vil ha yngler ellers bor hannene mine 1 og 1(selvfølgelig), mens alle huene mine bor sammen med noen maller i 75l. Har selv aldri opplevd aggressive huer, men har lest om noen som har hatt det problemet som du beskriver, samt folk som setter inn flere huer til 1 hanne. Så uansett om det er hu eller hann ville jeg ha flyttet den så fort som mulig så dem ikke skader hverandre noe mer eller at det går så langt at dem dreper hverandre.




Tusen takk for mange gode råd jeg hadde ikke flere kar til å legge den over. Så jeg bare leverte tilbake den som var så aggresiv nå har hannen min det bedre. han har begynt og svømme litt mer rundt enn det han gjorde igår. men jeg lurer på en ting. Hvor lang tid tar det før finnene hans vokser ut igjen ?? Er det noe jeg burde passe på mer ??

Var nok en god løsning å levere den tilbake. Ang finnene så kommer det veldig ann på hvor mye av sløret som er borte, men det pleier ikke å ta så veldig lang tid.

Kan anbefale at du kjøper noen catappa blader(på ebay der er det super billig og veldig fine) dette forebygger bakterier og hjelper på immune forsvaret, skader osv. Jeg bruker dette i alle kampfisk karene mine.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap