Juwel pumpe ødelagt?

Har Juwel Lido 120 liter og med innebygget pumpe som pumper 400 liter/timen.
Pumpen er ca 1 1/2 år gammel. Syns den har blitt svakere, så i går klarte jeg å få av dekselet og rense propellen, tenkte det skulle bli bedre.

Angrer på at jeg gjorde det for den ble defekt etterpå og jeg vet ikke hva som har skjedd, men når jeg ser på propellen når den snurrer rundt så er det som om den vil falle ut at propellhuset, den hopper liksom, og den er blitt tregere i rotasjon og det virker som om det er noe med magnetismen som ikke stemmer.

Må jeg altså løpe og kjøpe ny pumpe?

Hvor sterk pumpe bør jeg har i et 120 liters akvarium?

Tenkte å kjøpe 600/liter/timen.
Jeg har selv hatt flere juwelpumper i karene mine. Og med jevne mellomrom har mine også stoppet opp. Uten å være sikker kan det ligge noe rundt magneten på impelleren som hindrer den i å starte. Jeg har flere ganger måtte tatt ut pumpa og snurret litt på impelleren, men etter det har den startet igjen. Du kan også prøve å banke forsiktig på pumpehuset.
Om du velger å kjøpe ny, vil jeg heller gått får en annen pumpeløsning. Pumpene til juwel er etter min mening alt for dyre og mine har røket etter ett og et halt år til to år.
Jeg kastet nettopp mitt siste juwelfilter å satte opp utvendig pumpe istedet.
Hei! Jeg selger en fluval 4+ pumpe som tar kar opp til 220l.. Gi beskhed hvis du er interessert!
Kenneth Myhre
Hei! Jeg selger en fluval 4+ pumpe som tar kar opp til 220l.. Gi beskhed hvis du er interessert!


Hei du at ja jeg fikk i orden min fluval U4 har to av dem, som jeg trodde var ødelagt, så trenger ikke flere nå
Striker1980
Jeg har selv hatt flere juwelpumper i karene mine. Og med jevne mellomrom har mine også stoppet opp. Uten å være sikker kan det ligge noe rundt magneten på impelleren som hindrer den i å starte. Jeg har flere ganger måtte tatt ut pumpa og snurret litt på impelleren, men etter det har den startet igjen. Du kan også prøve å banke forsiktig på pumpehuset. Om du velger å kjøpe ny, vil jeg heller gått får en annen pumpeløsning. Pumpene til juwel er etter min mening alt for dyre og mine har røket etter ett og et halt år til to år. Jeg kastet nettopp mitt siste juwelfilter å satte opp utvendig pumpe istedet.


Har fått igang en fluvalpumpe jeg trodde var ødelagt men propellhuset var stuck i sand, bare, så fisk og planter er reddet inntil videre .... Juwel har jo innebygd pumpe så hvordan fjærne den da å sette inn en ny?

Har prøvd å dunke men hjelper ikke ser uansett ut som om propellen fungerer når den først fungerer og da hopper den ikke. Men mener da virkelg at det er veldig dårlig gjennomstrømning.. Vet ikke helt om det er strømmen som setter magnetismen i gang og om det kan være et slags brudd et sted rundt propellen. Den er helt ren for alt.

Jeg ser at juwelpumpen er så defekt at jeg må ta filterne ut av akvariet og la kun den friske Fluval pumpen gå, ellers så blir fisk syke.

Så kan jeg ta vare filtrene med bakteriene til jeg får en ny juwel pumpe om noen dager på noen måter ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap