Lysrør hc cuba

Hei!
Har akkurat bestilt meg noen nye T5 armaturer til 720 literen min. Jeg tenker å kjøre en matte med HC cuba i front. Her skal jeg plassere en 2x39 watts armatur som skal ha hovedfokus på disse.
Er det noen som har et godt tips til lysrør som vil passe her? Forstår det slik at lys i den blå enden av skalaen skal ha god innvirkning på bladvekst. Er det dette jeg bør gå for i begge lysrørene da, eller har disse plantene nytte av noe rødt innslag også?
Planter reflekterer det lyset de ikke bruker, og det er fargen vi ser. Mao, alt annet enn grønt lys er fornuftig.

Til cuba så er jo intensiteten viktig, så wattmengden må stå i forhold til høyden på karet. Og du må pøse på med co2 naturligvis...
Har såvidt begynt på internettlekturen om CO2 så er ikke helt inne i den biten enda. Har med andre ord ikke CO2 i karet nå
Hvor viktig er det egentlig for plantene å pøse på med dette? Det er jo noe fisk og andre organismer oppi her som produserer karbondioksid. I naturen kan jeg tenke meg at det vil være enda mindre..
Jo, du kan fint sette opp et akvarium som produserer noe co2 selv, men du vil aldri klare å få nok til å få til krevende planter som cuba, da må du tilsette ekstra selv. Evt. se på andre planter.

Husk også på at lyset svekkes mye av vannet, det betyr at jo mer vann det er mellom lyset og planten - jo kraftigere må lyset være. Og når du snakker om planter som cuba, som vokser helt nede på bunnen, får du maks avstand - noe som krever meget kraftig lys.

Har du kraftig lys, trenger også plantene mer co2 og næringsstoffer for å vokse - så det kompliserer jo det hele, og du trenger å vite hva du gjør så du unngår alger.

Les gjerne på tropica.dk om de forskjellige plantene og hvor mye lys de trenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap