Mat og matmengde - igjen...

Det er sikkert hundrevis av svar på "hvor mye mat skal fiskene ha" her inne...
Det er likevel fortsatt en ting jeg er usikker på: De skal ha så mye som de klarer å spise i løpet av 2 minutter. Men hvordan forholder dette seg til rådet om å heller gi litt mat flere ganger om dagen, enn å gi all maten på en gang? Skal jeg gi den mengden jeg vet de kan spise i løpet av to minutter fordelt på flere ganger? Eller vil de spise mindre på to minutter hvis de får flere ganger om dagen, slik at to-minutters-regelen gjelder uansett?

Jeg har hatt et par perioder uten mat, pga noen dagers ferie og pga for høyt nitritt. Da har plantene skrantet, mistet mange blader, fått "huller" i bladene osv. Kan det være fordi fiskene beiter på plantene? Noen stilker/stammer ser også ut til å ha mistet "barken" og siden dødd - er det også beiting (rekene?)? Hvis det ikke er fiskene som spiser pga lite mat, lurer jeg på hva jeg gjør feil med plantene...

Hull i bladene og lyse blader er ofte et tegn på mangel av sporstoff som f.eks jern. Jeg vil derfor anbefale deg å tilsette plantenæring som ikke inneholder nitrat of fosfor, som f.eks Tropica Plant Growth Premium Fertilizer.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap