Hjelp, svært beskymret!!!

Jeg har fått min første fisk og det er en kampfisk, han heter Elvis.
-Han spyr opp maten sin.
-Han gjemmer seg bak planten sin.
-Han er andpusten nesten hele tiden.
-Han står bare i ro.
-Når han står i ro beveger han forlemmen sine ganske fort.
-Han er Aggresiv når noen/noe kommer for nært han.
-Han er skvetten og red, ganske ofte.
-Han går opp mot toppen av vannet og svelger vann.
-Han "blåser seg opp" når han ser noen på nært hold.
-Han svømmer sakte rundt eller står bare i ro.

Jeg er svært beskymret og har hatt han i ca. 4 dager

Takk på forhånd av alle svar
Eg kan ikkje svara på alle symptoma til Elvis, men det eg veit er at kampfisk er labyrintfiskar og søm opp i overflata for å henta luft so akkurat den delen er normal oppførsel. Eit kollektiv eg budde i hadde ein gong ein mannekampfisk som heitte Tonje. Han gjorde veldig lite...var liksom berre oppi bollen sin. Lite sømjing og lite av det meste. Han fekk pellets for kampfisk og sputta dei ofte utatt før han sømte etter kula og åt den. Han blei ganske so gammal til å vera fisk
Kampfisk er lite aktive, men dei er agressive. To hannar i samme bolle går ikkje. Det er vel derfor han "bles seg opp"/tøffar seg. No har ikkje eg kampfisk meir, men dei fiskane eg har skvett viss f.eks. kattane prøver å fanga dei "gjennom glaset". Me ser jo inn til fiskane so dei ser jo oss på utsida óg. Du får sjekka kampfisk i fiskebasen

Gratulerer med nye-fisken!
Vi er også nybegynnere, men kanskje jeg kan hjelpe deg å gruble mens du leter etter mer erfarne svar.

1. Får han for mye mat? Vår spytter ofte hvis han finner mer mat etter at han er mett.
2. Bor han fast i den lille krukka? Da har han jo ikke mye annet å gjøre enn å gjemme seg. Lite vann gir sannsynligvis også svært vekslende vannverdier, noe som kan forklare at han virker stresset, redd og aggressiv.
3. At gjellene og de fremste finnene beveger seg mye, tror jeg derimot er vanlig og riktig. Kikk litt på f.eks. youtube for å sammenligne med videoer av andre betta splendens?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap