Hva kan jeg ha i 23 literen?

Hei folks!

Jeg har akkurat satt i gang ett nytt 23 liters akvarie og lurer på hva jeg kan oppi der. Har allerede bestilt 20 rilli reker, og lurer på hvilke fisker som kan være aktuelle.

Jeg er fullstendig klar over at karet er lite og ikke egner seg til å ha mange fisk i, noen vil også mene at det ikke egner seg til å ha fisk oppi i det hele tatt, men jeg kommer uansett til å ha noen fisk i karet.

Jeg spør derfor hvilke fisker du anbefaler i dette karet?

Takker for alle svar
Hei
Du kunne jo evt. Hatt en liten stim med kardinaltetra? Flott fisk som jeg tror er vennlig mot reker.
Kult at du nevner det, for jeg vurderer nemlig neontetra og det er jo litt samma greie
Karialtetra er en forholdsvis stor stimfisk som trives i surt bløtt vann, ikke spesielt egnet som samboere for reker i et så lite kar! Vil faktisk gå så langt som til å si fryktelig feil, minst ti fisker på seks centimeter som fint kan gnafse i seg reker lenge etter at de har passert yngelstadiet... Neontetra blir ikke fullt så store, men de er også sortvannsfisk. Nå vet jeg jo at mange holder fisken i springvann og synes det går greit, men det finnes så mye fint som faktisk vil ha det bra sammen med reker at jeg fyrer løs litt

Akkurat nå får jeg ikke lenket, men søk på rasbora i fiskebasen, Mikrodevario kubotai er ett eksempel på bittesmå tasser som kan trives med samme vannkvalitet som rekene. Anbefaler boka Back to Nature Nanoakvarier, der finner du mye flott som kan passe !
Plussmedlem
For å være fryktelig slem så ser jeg beklageligvis bare 1 fornuftig innlegg her, og det er Linda sitt.
Kardinaltetra er en rå yngelspiser og også en rå rekespiser. Det samme er neon. Killi sammen med reker? Da bør den i såfall være bitteliten.... Killi er fisker som veldig ofte foretrekker levendefor og reker vil bli en ren buffe for de.
Da har jeg handlet 2 guppy og 8 neon tetra. Får se hvordan de går sammen med rekene. Jeg vet om mange som har hatt disse fiskene hvor de har fungert godt sammen med reker.
Plussmedlem
Vel, får bare si det sånn...
Går det bra, så går det bra. Hvis ikke er det dine reker....
Man må jo få prøve seg fram. Det er sånn man lærer og alle her inne svarer jo forskjellig og har ulike meninger så da må man nesten bare ta en kjangs da
Tuppelura90
Man må jo få prøve seg fram. ...nesten bare ta en kjangs da;)

Hvorfor i all verden skal man gjøre det?! For å tape penger og utøve dårlig dyrevelferd?

Neontetra og guppy passer overhodet ikke sammen, selv om dine neoner sannsynligvis kommer fra Tsjekkia, og da tåler litt høyere pH/GH. Uansett passer ingen av artene i en 23-liter, og ingen av dem passer heller sammen med reker.

Hvorfor ikke lese litt mer, i stedet for å gå med åpne øyne inn i en gjentagelse av andres utallige feilgrep?
Fiskene ser ut til å trives svært så bra de.
Enig med Donald her. Både guppyer og neontetra skal ha forskjellige vannverdier og trenger større plass å røre på seg enn 23l. Disse spiser også reker så absolutt ikke å anbefale å ha sammen.

Jeg ville ha byttet disse inn og gått til innkjøp av en art som passer til reker og til str på akvariumet. Kan absolutt anbefal moskito rasbora. Disse er små knall røde og sorte og passer perfekt til reker. Utrolig fine å se på også.
Det er ikke brått sikkert de spiser rekene. Msange som har neon og guppy med eker uten problemer.
Sikkert, men da formerer dem seg neppe. Nå var vel ikke guppyer og reker eller neontetra og reker som var det verste, men neontetra og guppyer skal ikke ha samme vannverdier og skal derfor ikke bo sammen. 23l er altfor lite for disse fiskene også.
Tuppelura90
Fiskene ser ut til å trives svært så bra de.

Fiskehvisker du? Eller kanskje du ser det på smilet?
Tuppelura90
Tåpelig kommentar..


Heilt enig!

Eg hadde ein 20L med 2 slørhalar på kjøkkenbenken før... Veldig triveleg No har eg berre planter oppi, men har tenkt å flytta over noko guppy-yngel om litt
Pandapus
[QUOTE=Tuppelura90]Tåpelig kommentar..


Heilt enig!

Eg hadde ein 20L med 2 slørhalar på kjøkkenbenken før... Veldig triveleg No har eg berre planter oppi, men har tenkt å flytta over noko guppy-yngel om litt

Jada, og de kan trives godt de. Så lenge vi snakker om såpass små fisker, så tror jeg ikke det vil ta stor skade. Er mer spent på hvordan de vil fungere med reker
Pandapus
[QUOTE=Tuppelura90]Tåpelig kommentar..


Heilt enig!

Eg hadde ein 20L med 2 slørhalar på kjøkkenbenken før... Veldig triveleg No har eg berre planter oppi, men har tenkt å flytta over noko guppy-yngel om litt

Sikkert veldig trivelig for deg, men det spørs om en fisk som kan bli opp til 35cm lang syns det er trivelig i en 20l.
Man kan ikke si at en fisk trives fordi dem spise, ikke dør i løpet av en uke eller 2 eller fordi dem legger egg/unger så hvordan kan man si at fisker som bor i feil verdier og i altfor små akvarium trives?

Nå har trådeier iallfall fått svar på at fiskene hun har ikke passer så får det bli opp til henne om hva hun gjør. Om hun velger å prøve at fiskene skal ha det så bra som mulig eller blåser i det så lenge fisken er fine å se på.
Støtter cathy her...
Det går an å lære av sine feil - og om dette går bra over tid så er jeg spent på det. Når det gjelder dyr er det slik at det er ganske vanskelig å "se om de har det bra". Likevel er det slik i naturen at det er svært få fisker som må ta til takke med 23 liter. Om fisker overlever er det ikke det samme som at de har det bra. Jeg anbefaler deg å skaffe deg et større akvarie - helst så snart som mulig. Billigere på sikt enn å "etterfylle" med fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© charlee
Reklame for plussmedlemskap