Guppy yngel.

Hei! Har noen voksne guppyer som til stadighet yngler, har derfor invistert i et eget yngelkar på 36 liter. I yngelkaret har jeg nå 11 små tasser, men flere av hunnene mine er gravide. så jeg tenker å ha de oppi yngelkaret istedet for fødekasse, da fødselen nærmer seg. Spiser de da yngelen, eller er de roligere siden de nærmer seg fødsel selv og har en del plass? Yngelen er noen uker gamle, og de har vokst mye siden de får stor plass å utvikle seg på. Tenkte bare å spørre om risikoen, da det er nærmest garantert yngelen blir spist i hovedkaret (da det er flere arter der). Tenkte selvfølgelig ikke å drasse oppi sju hunner på en gang, men kanskje to i samme slengen?
Hei!

Jeg har drevet masse med guppy tidligere, og de føder virkelig i store mengder:P Det jeg vil anbefale deg er å ha voksne guppyer sammen med ynglene i et tett beplantet kar. Dette pleier å fungere veldig bra, så gå til innkjøp av flere planter om du ikke har nok, også lar du guppyene føde ungene fritt oppi karet.
er det vanlig guppy eller endlers, endlers spiser sjelden ungene sine men vanlig(reticulata) spiser ungene sine, anbefaler føde kasse, eller yngelkar!
Guppyer blir bare stressa i de fødekassene.
Jeg har vanlig Guppy, så de spiser nok yngelen vil jeg tro. Men får prøve meg litt fram og følge med. Takk for svar!
Man kan få ganske store mengder guppy-yngel til å overleve og vokse opp i det vanlige akvariet, bare man innreder det godt. MYE planter. Såpass mye at det danner tette buskas og man ikke greier å se tvers gjennom karet til bakveggen. Da finner guppy-yngelen masse skjulesteder, og snart har man så mange yngel som vokser opp at man ikke vet hvor man skal gjøre av dem...

Jeg hadde en mørkeblå guppystamme i noen år, og disse viste sjelden noen særlig lyst til å spise yngelen sin. Jeg hadde så mange guppy at jeg aldri gjorde noe for å redde yngel, men likevel vokste de opp i hundretall. En gang satte jeg to guppyer i et kar, en hunn og en hann. Da jeg tømte dette akvariumet på bare 85 liter for guppy etter en tid, hadde de formert seg så voldsomt at det var (holde deg fast) hele 152 guppy der...!! Herregud, så mange de blir..!

Så, jeg tror du vil få mer enn nok guppy til å vokse opp om du bare lar de være i akvariet med de voksne og istedet innreder karet med mye planter. Velg helst litt småbladete, buskete planter - et godt valg er for eksempel planten som kalles gulrotgress. Ypperlige gjemmesteder for yngel i et tett kratt av disse plantene Den er lettstelt og enkel å få tak i og få til.

Ser at du har investert i et eget yngelkar på 36 liter. Det er jo også greit. MEN...Husk at yngelkaret ditt trenger innkjøringsperiode av filteret, det også. Ellers dør yngelen av nitrittforgiftning, om du bare sparker i gang filteret og setter inn fisk med det samme. Et filter trenger innkjøring i mellom fire og fem uker for å få en brukbar bakteriekultur til å rense vannet. Et tips er å sette yngelfilteret i gang i ditt vanlige akvarium, der det er fullt av fisk og forurensningskilder som virkelig kan belaste det nye filteret. Da får filterbakteriene "mat" og en god og stabil filterbakteriekultur kan kolonisere filtermaterialet. Det tar uansett minst fire uker da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap