Kampfisk - i lite akvarie - vokse?

Jeg har sett at kampfisk og lite akvarie er tema her. Selv sitter jeg å lurer på å skaffe akvarie på 20 liter.
Men hvis man spør om en kampfisk vil trives i et akvarie på 20 liter, får man nei fordi innvollene vokser men fisken vokser ikke. Jeg lurer da på hvordan det er mulig?
Kampfisk som selges i butikk er på det nærmeste utvokst og blir heller ingen stor fisk. Det er derfor ikke det samme problemet med kampfisk som feks gullfisk/slørhale som også er en art som ofte holdes i små kar. Gullfisk kan bli 30-40cm, kampfisk rundt 6-7cm så det sier seg selv at gullfisken vil ha store problemer med å vokse opp i en 20 liter.

Jeg anbefaler likevel et større kar om du har mulighet. Kampfisk liker å undersøke ting og svømme litt rundt. I tillegg så er det lettere å holde stabile vannverdier jo større karet er.

Lykke til
Jeg har 4x 20l med 1 hann kampfisk i hver og ser ikke noe problem med det da dette er en ikke så aktiv fisk og dem blir heller ikke så store. Eneste forskjellen jeg synes er at det krever mer vedlikehold av små akvarium enn store akvarium.
Runde akvarier og boller er egentlig ikke anbefalt til fisk pga formen. Selve den runde formen kan være desorienterende for fisk og det gir også lite overflate i forhold til mengden vann noe som ikke er heldig for oksygeninnholdet i vannet, selv om akkurat kampfisk kan hente oksygen fra luften. Plassering av filter og varmekolbe kan også bli en utfordring. Du kan lese mer her om du vil: Why fishbowls are bad for your fish.

Et vanlig firkantet akvarium er mye bedre for fisken selv om det er på samme mengde liter. I tillegg så er boller ofte dyrere i innkjøp og lyset er ofte heller ikke noe å skryte av slik at planter kan bli en utfordring.

Som nevnt tidligere så anbefaler jeg at du kjøper et større akvarium om du har plass, gjerne 50-60 liter. Det er lettere å holde et slikt kar stabilt og det er mer for fisken å undersøke og utforske. Du kan få billige akvarier brukt.

Selv holdt jeg et kampfiskpar i en 125 liter og de tok i bruk hele akvariet. I tillegg kunne jeg ha flere fisker sammen med de
Inaktiv bruker
Vurderte faktisk selv å kjøpe en kampfisk i min 15liter, helt til jeg så denne .
Da mistet jeg lysten Ville ikke at MIN fisk skulle komme i samme situasjon som fisken Sten!
Det er jo litt forskjell å ha en fisk i en sylinder enn i firkantet. Sylinderen er en del smalere i breden. Du kan jo titte innom profilen eller tråden min å se på kampfiskene mine.
Her har du iallfall ett par gamle bilder.
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap