Syk palettciklide

Har en palettciklide hann som har sloss endel med en kinesisk algespiser da den skulle beskytte barna sine. Lurer på om stresset har utløst sykdom.

Paletten fikk først noe jeg trodde var sår på mage og rundt øye på den ene siden. Det var hvitt. Fiskebabyene gikk og bet i såret ved øyet slik at det ble et hull der.Fisken hadde noe jeg trodde var popeye.

Snakket med en akvariebutikk og ble anbefalt saltbad og bittelitt salt i karet. Dyppet fisken i salt og syns sårene etter dette ble bedre. Men fisken fikk etter saltbadet et svart område på hodet, men bare på den ene siden. Svartfargen blir sterkere når fisken skal vise seg/jage vekk andre fisker. I tillegg svømmer fisken med åpen munn og klarer ikke å bite i fortabletter som den gjorde før. Tror fisken er blind på den ene siden og når den skal bite rister den og faller over på siden.
I dag ser det ut som om avføringen som henger fra fisken er tynn som en sytråd. Sårene på magen ser ut som klumper. Kanskje det er parasitter? I tillegg oppdaget jeg en klump på nesen som det ser ut som om det er blank væske i.

Innser at denne fisken ikke har det bra og kommer til å avlive den. Det jeg lurer på er om jeg må behandle de andre fiskene? Har mange snegler som jeg har hørt ikke tåler så godt medisiner.

Har 240 liters akvarium med innvendig filter. Bytter 30-40 liter vann ca 1 gang i uken.
Vannverdier: gh 8. pH 7.5.
Andre fisker: platy, siamesisk algespisere, ansistrus super red, venusfisk, flekket pansermalle. (Har kvittet meg med kinesisk algespiser).
Snegler: Sebrasnegle, hornsnegle, posthornsnegle, eplesnegle, sandsnegle.
Har hatt i 2 ss havsalt i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Eddiedahl@hotmail.com
Reklame for plussmedlemskap