- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Oppstart av akvarie - salmiakkmetoden?
Oppstart av akvarie - salmiakkmetoden?
Hei! Jeg skal om ikke lenge starte opp et 60L akvarium, og venter for øyeblikket bare på at akvaribenken jeg bestilte skal komme til rette. Jeg er ikke helt fremmed for temaet, men jeg ønsker å planlegge godt i forveien og gjøre alt riktig under selve oppstarten av akvariet.
I utgangspunktet var planen å ha sand i akvariet og fylle på med vann, for så å vente til temperaturen steg slik at jeg kunne skaffe planter. Deretter skulle jeg vente i fire uker før jeg skaffet to ancistrus, og enda lenger før jeg skaffet noen flere fisker.
I dag kom jeg over salmiakkmetoden og synes den virket veldig lovende ut. Det jeg lurer er hvilken metode jeg egentlig burde velge for akvariet? Og hvordan burde jeg gå frem dersom jeg velger salmiakkmetoden?
I utgangspunktet var planen å ha sand i akvariet og fylle på med vann, for så å vente til temperaturen steg slik at jeg kunne skaffe planter. Deretter skulle jeg vente i fire uker før jeg skaffet to ancistrus, og enda lenger før jeg skaffet noen flere fisker.
I dag kom jeg over salmiakkmetoden og synes den virket veldig lovende ut. Det jeg lurer er hvilken metode jeg egentlig burde velge for akvariet? Og hvordan burde jeg gå frem dersom jeg velger salmiakkmetoden?
Postet 01.03.14 kl 12:59
Postet 01.03.14 kl 13:06
Postet 01.03.14 kl 14:02
Postet 01.03.14 kl 14:35
Du finner min Salmi-kalkulator her. Du vil også finne tilleggsinfo der.
Bare for å være sikker på at dette ikke blir misforstått : kalkulatoren er til å regne ut startdosen, altså den aller første dagen når man begynner. Den skal IKKE tilsettes hver dag ! Vitsen er å holde en jevn ammoniakk-konsentrasjon gjennom hele innkjøringen på 3-5 ppm. Så du trenger altså også dråpetester, gjerne JBL sine. Spør hvis det er noe du lurer på ! Ellers finner du masse stoff her på AF hvis du søker på 'innkjøring' eller 'salmiakk-metoden' (den heter salmiakk-metoden selv om det IKKE er salmiakk vi bruker !).
Bare for å være sikker på at dette ikke blir misforstått : kalkulatoren er til å regne ut startdosen, altså den aller første dagen når man begynner. Den skal IKKE tilsettes hver dag ! Vitsen er å holde en jevn ammoniakk-konsentrasjon gjennom hele innkjøringen på 3-5 ppm. Så du trenger altså også dråpetester, gjerne JBL sine. Spør hvis det er noe du lurer på ! Ellers finner du masse stoff her på AF hvis du søker på 'innkjøring' eller 'salmiakk-metoden' (den heter salmiakk-metoden selv om det IKKE er salmiakk vi bruker !).
Postet 01.03.14 kl 15:33
SilverShadedDu finner min Salmi-kalkulator [URLBLOCK1]. Du vil også finne tilleggsinfo der. Bare for å være sikker på at dette ikke blir misforstått : kalkulatoren er til å regne ut [B]startdosen[/B], altså den aller første dagen når man begynner. Den skal IKKE tilsettes hver dag ! Vitsen er å holde en jevn ammoniakk-konsentrasjon gjennom hele innkjøringen på 3-5 ppm. Så du trenger altså også dråpetester, gjerne JBL sine. Spør hvis det er noe du lurer på ! Ellers finner du masse stoff her på AF hvis du søker på 'innkjøring' eller 'salmiakk-metoden' (den heter salmiakk-metoden selv om det IKKE er salmiakk vi bruker !).
Tusen takk for hjelpen, setter stor pris på det!
Postet 01.03.14 kl 16:01
Postet 01.03.14 kl 16:11
Postet 01.03.14 kl 17:28
Det beste er å kjøpe på nett, f.eks. hos Webzoo. Billigere er det å handle fra Aquaristikshop i Tyskland, men det kan ta litt lengre tid.
Postet 01.03.14 kl 20:43
Postet 01.03.14 kl 21:22
Postet 01.03.14 kl 22:29
Postet 02.03.14 kl 11:28
Postet 03.03.14 kl 19:24
pH kan synke litt når du kommer et stykke ut i innkjøringen. Ikke så mye å bekymre seg for, med mindre den ramler under 6. Det er viktig å ha et halvt øye på pH under innkjøringen...greit å måle når man daglig måler NH3/NH4.
Et poeng er å gjøre seg opp en formening om hva slags fisker man skal ha når akvariet er klart, og dette spørsmålet avhenger til dels av hvilke vannverdier du har i springen. Det sier seg selv at det blir trøblete å satse på apistogramma hvis man har pH 8 i springen. Det er mulig, men medfører merarbeid. I starten lønner det seg å satse på fisk som kan gå i det vannet man har uten for mye mekking. Mange arter trives greit ved en pH på rundt omkring 7.
Hvis pH skulle droppe alt for lavt under inkjøringen trenger du ikke egentlig noen spesialprodukter. Du kan da bytte litt vann, for eksempel, for å fikse problemet. Eller du kan bruke bittelitte grann natron...som fins på de fleste kjøkken.
Et poeng er å gjøre seg opp en formening om hva slags fisker man skal ha når akvariet er klart, og dette spørsmålet avhenger til dels av hvilke vannverdier du har i springen. Det sier seg selv at det blir trøblete å satse på apistogramma hvis man har pH 8 i springen. Det er mulig, men medfører merarbeid. I starten lønner det seg å satse på fisk som kan gå i det vannet man har uten for mye mekking. Mange arter trives greit ved en pH på rundt omkring 7.
Hvis pH skulle droppe alt for lavt under inkjøringen trenger du ikke egentlig noen spesialprodukter. Du kan da bytte litt vann, for eksempel, for å fikse problemet. Eller du kan bruke bittelitte grann natron...som fins på de fleste kjøkken.
Postet 03.03.14 kl 20:12
SilverShadedpH kan synke litt når du kommer et stykke ut i innkjøringen. Ikke så mye å bekymre seg for, med mindre den ramler under 6. Det er viktig å ha et halvt øye på pH under innkjøringen...greit å måle når man daglig måler NH3/NH4. Et poeng er å gjøre seg opp en formening om hva slags fisker man skal ha når akvariet er klart, og dette spørsmålet avhenger til dels av hvilke vannverdier du har i springen. Det sier seg selv at det blir trøblete å satse på apistogramma hvis man har pH 8 i springen. Det er mulig, men medfører merarbeid. I starten lønner det seg å satse på fisk som kan gå i det vannet man har uten for mye mekking. Mange arter trives greit ved en pH på rundt omkring 7. Hvis pH skulle droppe alt for lavt under inkjøringen trenger du ikke egentlig noen spesialprodukter. Du kan da bytte litt vann, for eksempel, for å fikse problemet. Eller du kan bruke bittelitte grann natron...som fins på de fleste kjøkken.
Ok, tusen takk for svar! Satser på å komme i gang med selve innkjøringen om ikke alt for lenge. Tenker at jeg legger ut målingene her når jeg kommer i gang.
Postet 03.03.14 kl 20:48
Postet 29.03.14 kl 00:26
Endret: 29.03.14 kl 00:37
Hva er galt?
---
Postet 29.03.14 kl 00:35
Endret: 29.03.14 kl 00:36
Hva er galt?
---
Postet 29.03.14 kl 08:50
Endret: 29.03.14 kl 08:55
Postet 29.03.14 kl 08:52