Kampfisk med kul på munnen

Hei, oppdaget i dag at kampfisk hannen min har fått en slags kul ved munnpartiet. Har prøvd å søke litt, uten å ha blitt så veldig mye mer klokere på hva det kan være, derfor håper jeg på at noen av dere vet hva det er.

Han nærmer seg 3 år, og bor i en 110L med noen neontetra, en nøkkelhullciklide og noen maller (ancistrus og corydoras panda). Har ikke sett de andre fiskene plage han, og heller ingen andre sykdomstegn. Alle de andre fiskene er friske og oppfører seg normalt. Det gjør kampfisken også: svømmer rundt som normalt, hviler litt og spiser godt. Kan ikke se noen sykdomstegn på han eller at han oppfører seg unormalt, det er bare denne kulen.
Har ikke fått noen nye fisker i det siste, men for ca. en måned siden hadde jeg en kampfiskhunn som døde av en diger svulst på magen.

Håper noen vet hva denne kulen er og forslag til behandling.

Mvh Celina

(Beklager dårlige bilder, men håper dere klarer å se kulen)

Vannverdier:
Null nitritt
PH: 7
Uten at jeg er noe ekspert så kan det være svuls, evt sopp fra ett rift eller alderdom. selv om det ikke ser ut som sopp utifra bilde der, mer som en innvendig klump.

Min eldste kampfisk (kjøpte den som godt voksen for 1.5år siden) har også hatt en kul på ene siden av hodet. Har prøvd esha, catappa, salt, men ingenting har hjulpet og den har hverken blitt bedre eller verre på flere mnd. Immunforsvaret dems blir jo dårligere da dem er "gamle" så det trenger jo ikke være noe alvorlig.
Tusen takk for svar! Ja, tenkte det var immunforsvaret begynner å svikte... Så lenge den spiser og oppfører seg som normalt, trenger jeg nok ikke å beskymre meg for om den har noen alvorlige plager... Tenkte iallefall at det kunne være greit å prøve å se om man kunne behandle det og hjelpe fisken, istedet å bare late som ingen ting. Men da er det iallefall greit å få det overstått at det er ikke noe mer jeg kan gjøre for å behandle det. Så får jeg bare vente å se om den forsvinner av seg selv og holde et øye med fisken om jeg skulle begynne å merke at den har noen plager.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap