Skifte vann en gang i året ?

Jeg forstår det slik at hensikten med vannskiftet er å redusere nitrit verdiene. Et godt biologisk filter skal bidra med det samme.

Så kommer spørsmålet dersom jeg kan bygge eget filter på ihvertfall 80-100 liters vanntank - fyllte dette med blåsvamp, eller disse kjente gryteskrubbene i plast eller rustfritt stål. Ville ikke dette få betydning for hvor ofte en skifter vann, mao desto større filtermasse som anvendes jo sjeldnere trenger du vannbytte... Eller drømmer jeg nå ...

I et etablert kar bytter vi vann bl.a. for å få ned nitrat-verdiene. Nitritt derimot skal overhodet ikke finnes når filteret er innkjørt ! Nitrat taes tildels opp av plantene, men vil akkumuleres over tid, Så vannbytter slipper du ikke unna, uansett hvor stort filter du lager. Det tilfører i tillegg sporstoffer og mineraler som brukes opp av plantene.
men er det ikke slik at nitrit blir "spis" av disse gode bakteriene i biofiltermassen `?
Et godt, biologisk filter gir rom for bakterier som i tur og orden bryter ned ammoniakk til nitritt og nitritt til nitrat. Nitrat forblir i akvariet i økende konsentrasjon til du skifter vann. Nitrat er ikke skadelig på samme måte som de to foregående, men bør holdes på nivå 15 - 25. Om du kontrollerer nitrat (NO3) kan du selvsagt avpasse tiden mellom vannbytter til den konsentrasjonen du vil legge deg på.


Om du har et akvarium oppsatt etter "naturmetoden" som Diana Walstad bruker, (du kan Google henne så får du mer info) med bunnlag av jord under sand og masse planter bl.a., kan du la det gå inntil 5 - 6 måneder mellom hvert vannskift. Dette avhenger selvsagt også i stor grad av hvilken biologisk belastning du har (antall og størrelse på fisk). Dessuten må du selvsagt holde øye med vannverdiene dine.

Inntil en viss grense vil ikke større filter ha noen effekt. Det er mengden bakterier som:

1. filteret fysisk kan inneholde

2. Hvor mye næring, dvs. avfallsstoffer fra fisk, planter og rester av for som er tilgengelig. Om du f.eks. har 10 dvergciklider i karet ditt, har det liten hensikt å ha et filter som kan dekke behovet for 100 stk. rett og slett fordi det ikke vil være næring til å utnytte kapasiteten i filteret.

3. Hvor stor vannsirkulasjon du ønsker. Det avhenger igjen av type fisk, noen må ha kraftig sirkulasjon, andre det motsatte.
men er det noen kalkulator hvordan beregne behovet for filtermasse - jeg har et 450 l med rundt 20 ciklider. Jeg bruker foreløpig innvendig hjørne blåfiltermatte.

Nummer to, det er slik at disse gamle grytesrubbene er de beste biofiltrene grunnet overflaten (de av plast), men de finner jeg ikke lenger i noen butikk - disse i stål kan de brukes og er det samme overflate på disse ?
For å være helt sikker: nitritt (NO2) blir brutt ned i filteret, nitrat NO3) blir ikke det.

Jeg tror ikke det finnes noen kalkulator som kan beregne det optimale filteret, dertil er det altfor mange variabler (belastning, størrelse, vanngjennomstrømming pr time, filtermedium mmm.

Jeg tror heller ikke at noen vet eksakt overflate på filtermedier, bortsett fra den tabellen jeg fant på nettet for noen år siden og som jeg dessverre ikke finner igjen.

Gryteskrubber i stål er helt utmerket. Bruker dette selv i et utvendig Eheim filter og et AM Top og har ingen problemer. Har riktignok en bit blåsvamp på vanninntaket i karet pga. knøttsmå yngel av Apistogramma og den biten går tett med få ukers mellomrom, selve filteret trenge meget sjelden rens ( maks en gang årlig.)

I andre kar bruker jeg hjørnefilter med blåsvamp og er godt fornøyd med dem.
bare litt på morsomt hadde jeg lyst å lage til et eget eksternt filter. Tanken er denne

Kjøp biltema 110 mm (kloakk) rør som står ved siden av akvariet på gulvet. 2. plasser en endestopp i nede del og et 90 graders bend i toppen som stå innover akvariet

3. kjøp så (1800 l\t) http://dx.com/p/sobo-wp-3300c-aquarium-fish-tank-internal-filter-w-rgb-3-led-light-yellow-black-171091

4. Fest en slange til pumpen og før det inn 90 grader bendet i toppen og ned til bunnen av 110 mm røret ( slik at det gamlet vannet må presse seg gjennom hele røret (fylt med filtermasse) for å å bli et vannfall som kommer ut bendet på toppen og ned i akvariet)

Dette må gi mye filter masse og et billig filter, men er det noen innspill om dette er en dårlig ide eller omd et er ting jeg bør tenke over ?

Selve 110 røret blir nesten 170-175 høyt.
Je\g kom over en svensk nettside for noen år siden med oppskrift på akkurat et slikt filter laget av 110 mm avløpsrør. Den varianten som ble vist lå nesten vannrett under akvariet, antagelig for å redusere løftehøyden gjøre jobben for sirkulasjonspumpen lettere.

Jeg husker dessverre ikke detaljene i konstruksjonen, men mener å huske at han bygget et forfilter som enkelt kunne renses slik at hovedfilteret kunne gå lenge uten å åpnes.

Du får selvsagt stor kapasitet til en rimelig pris.
hva mener de slik som her at det er en filterkapasitet på 13 liter men filterbøtten er 25 ? : http://webzoo.net/default.pl?showProduct=2571&pageId=561 , hvor forsvinner de 10 litrene ?
Det står biologisk kapasitet, og da kan man anta at resten av volumet går til mekanisk rensing av partikler.

For å være sikker er det nok lurest å kontakte leverandøren.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap