Tips til hovedfisk

Hei,

Jeg har akkurat anskaffet meg akvarium på 110 liter, og er fortsatt i innkjøringsfasen.
Jeg må si jeg har lært utrolig mye på dette forumet -leser side opp og side ned. Ikke visste jeg at det var så mange hensyn å ta ift vannverdier, fiskesammensetninger osv, men uten å ha en eneste fisk enda, er jeg allerede blitt bitt brutalt og hardt av denne hobbyen.

Så til mitt spørsmål (som kanskje er noe diffust for dere som faktisk har snøring på dette);
Jeg har lest litt rundt, og mange her inne råder "rookiene" til å ha en hovedfisk -så hva kan være hovedfisk i et akvarie på 110 liter være?

Om dette lar seg besvare, er jeg veldig takknemlige for tilbakemeldinger =)

Umulig spørsmål å svare på..
Alt kommer an på hva du selv liker, og på hvilke vannverdier du forventer å ha i akvariet (pH, GH, KH). Så...hva slags vannverdier har du i krana hjemme ?
Hehe, ja det var i grunn det jeg regna med ; )

Det eneste jeg kan si ift vannverdiene i krana, er at jeg har ph på ca 7,5.
Jeg har kun to tester tilgjengelig i skrivende stund, og det er ph og nitritt-test.

Jeg har ikke satt inn fisk enda, så derfor er utvalget her labert

Men når det nevnes hovedfisk, betyr det da at det er 1-2 stk som "sjefer", og at resten av akavriet bygges ut fra disse?
Eller kan hovedfisk også være en gjeng med stimfisk?

Jepp, mulig dette er helt tragiske spørsmål, men som nevnt -jeg er fullstendig rookie, og tilegner meg derfor kunnskap gjennom nettopp disse dumme spørsmåla =)

Og du, takk for at du tok deg tid til å svare!
Angående tester....hvis du holder på med innkjøring trenger du jo også NH3/NH4 og NO3 tester. Disse er viktige å ha for enhver akvarist, også i den daglige drift av akvariet.

Hovedfisk er et diffust begrep...det blir egentlig hva man selv gjør det til. Det kan godt være en stimfisk også, eller den spesielle arten som interesserer deg mest. For eksempel har jeg to kar hvor corydoras er "hovedfisk", og det fins to ulike arter som opptrer som "statister" i hvert sitt kar. Nå skal det legges til at jeg ikke er spesielt glad i akvarier med mange forskjellige arter...dette syns jeg blir rotete. Andre syns nettopp dette er supert

Men det er definivt en fordel å velge 1 art du bare SKA/MÅ ha, og så velge resten ut i fra dette.
Da skal jeg få tatt meg en tur ut i morgen for å skaffe meg resten av de testene du her nevner =)

Ja, jeg har skjønt at dette med hovedfisk er relativt diffust. Når det er sagt, var dette ment som en ledetråd for min del, til faktisk å ha 4-5 konkrete tips til hva jeg faktisk kunne kikke på.

Jeg har søkt i fiskebasen, og finner en haug med fisk jeg liker -problemet er at jeg hele tiden finner "nye" som jeg faller for, og da blir valget særdeles vanskelig,hehe..
Derfor tenkte jeg kanskje at noen hadde tips til fisk som en lette å holde, men samtidig gjør noe ut av seg om du skjønner.
Det kunne jo hende at en eller annen dumpa inn her, og skjøt blink med sine tips vettu ; )
Hehe....skyte blink er ikke lett når man ikke har anelse om hva du liker. Små raske fisk...rolige "snille" fisk...aggressive og revirhevdende fisk...så store som mulig, men færre...mest mulig farger..få eller mange srter...single-fisk, parfisk, flokkfisk eller stimfisk....skjønner du hva jeg mener ? Du må ta noen valg selv !
For å si det sånn; det er igrunn relativt vanskelig å misforstå hva du faktisk mener her, SilverShaded
Når du kommer med en slik tirade av valg, kan jeg jo si at jeg ønsker en hovedart hvor det kan være litt størrelse samtidig som det er fine farger. Jeg vil heller ikke ha mange forskjellige arter, da jeg er redd for at det vil oppfattes rotete.
-De kan også være av den revirhevende sorten.

Bare jeg klarer å finne fram i jungelen av hva hovedfisk angår, er det lettere å finne samboerene.....Håper jeg....

Om ikke valgene er tatt, er hvertfall tankevirksomheten i gang!
Okay. tatt i betraktning den relativt beskjedne størrelsen på akvariet, ville jeg foreslå et par (eller en familie på 1 hann og etpar-tre hunner) av en eller annen apistogramma-art. Kanskje agassizi eller borelli ? Disse vil gi deg masse interessant adferd, passe størrelse og vakre farger. De vil holde seg ganske lavt i akvariet , så i tillegg kan du ha en stim av en snill tetra-art, for eksempel rødmunnstetra.

Her på forumet er vi så heldige å ha noen veldig dyktige apistogramma-spesialister, så du vil ha god hjelp på veien hvis du velger et slikt setup. Nære deg har vi for eksempel Sigmund -ex 530 i Rygge.
SilverShaded
Okay. tatt i betraktning den relativt beskjedne størrelsen på akvariet, ville jeg foreslå et par (eller en familie på 1 hann og etpar-tre hunner) av en eller annen apistogramma-art. Kanskje agassizi eller borelli ? Disse vil gi deg masse interessant adferd, passe størrelse og vakre farger. De vil holde seg ganske lavt i akvariet , så i tillegg kan du ha en stim av en snill tetra-art, for eksempel rødmunnstetra. Her på forumet er vi så heldige å ha noen veldig dyktige apistogramma-spesialister, så du vil ha god hjelp på veien hvis du velger et slikt setup. Nære deg har vi for eksempel Sigmund -ex 530 i Rygge.


Om du skulle velge Apistogramma eller en annen dvergciklide som hovedfisk går det også an å ha dem sammen med Otocinclus algespisere og Nannostomus-arter (har liten munn) uten at eggene til dvergciklidene blir spist. Rødmunnstetra er nydelige fisk, men de vil nok prøve å spise egg/yngel fra dvergciklidene. Men du har jo ikke sagt noe om du ønsker å avle da, eller om du bare vil ha et pent kar å se på. Selv satte jeg opp et akvarium der jeg absolutt ikke ville ha yngel, ville bare ha det som nesten "vedlikeholdsfritt" selskapskar med fisk jeg kunne ha i mange år. Så skaffet meg praktbarber, Odessabarber og polkadot-botia (180 l kar). Karet og fiskene er fargerike og fine og fungerer etter hensikten, men fikk etterhvert lyst til å ha yngel likevel så da ble det flere kar, bl.a. et med Apistogramma cacatuoides, som går med Ottoer og noen amanoreker. Har også et kar med rødmunnstetra, kardinaltetra, corydoras og kampfisk. Så skjønner problemet ditt, det er ALTFOR mye å velge i! Det blir nok flere kar på deg etterhvert, når du først er bitt av basillen.
Det er det dilemmaet du føler nå, selv før du har satt inn dine første fisk, som er opphav til den såkalte "litersyken". Det er så mange flotte også innen hver hovedgruppe, at selv om du f.eks. spesialiserer deg på Apistogramma, eller corydoras (disse må du ikke sette sammen i samme kar!) eller andre maller, så kan du ende opp med mange kar. Selv har jeg 15, men jeg er fullstendig smågutt sammenlignet med dem som er hektet!
Apistogramma er selvsagt et godt valg, synes jeg, interessant yngelpleie, mange har flotte farger. I tillegg kan du som Trieso også sier, ha en stim Nannostomus som vil holde seg i midtskiktet eller øvre del av karet. Når karet har vert i drift et par tre måneder og du har fått litt alger, kan du skaffe deg en håndfull Otocinclus, en liten, meget fredelig algespiser som ikke gjør noen fortred og som også får være i fred.

Da er i grunnen karet rimelig godt befisket. Husk å bruke sand i karet, Du får veldig bra sand på Biltema og Jula. Biltemas variant skal være den grove (den er egentlig fin!) og merket med at den kan brukes i akvarium. Jula tror jeg bare har en type og den er også bra. Årsaken er at alle fisk kan leve med sand, men noen ha det, som Apistogramma og corydoras.

Lykke til.
Tusen takk for alle tilbakemeldinger =)

Her er det mange tips som jeg skal ta med meg videre. Det er så mye dere kommer med som jeg aldri i verden hadde klart på egenhånd -så igjen; tusen takk for kjempe nyttig og super informasjon!

Det kommer nok flere spørsmål fra denne kanten etterhvert som karet blir innflytningsklart ; )

Bare til orientering, Sigmund -jeg har allerede begynt å kikke etter et kar til, hehe.
Uten å ha anskaffet en eneste fisk enda, er jeg fullstendig frelst på dette =)

Ha en god helg alle 3!

-LarsK-
Hei LarsK

Du har sikkert hørt begrepet ''hovedfisk'' et sted å hengt deg opp i hva dette vil si
Når det gjelder akkurat dette, tenker jeg at begrepet vil si at man velger en type fisk som er interessant, og anskaffer seg den/de.
Med et helt nytt akvariet som er i en startfase er det fornuftig og ikke putte oppi hele/halve fiskeutvalget med en gang, men som sagt begynner med en type fisk som du syns er interessant, Altså en hovedfisk. Det er helt klart viktig at du tester vannet jevnlig, slik at vannet er tilpasset den fisketypen du anskaffer deg.
så.... etterhvert kan du gå til innkjøp av andre typer fisker, men da er det viktig at du skaffer deg fisker som trives og som kan tilpasse de vannverdiene lik din ''hovedfisk''
Altså. Den fisken du går til innkjøp av først ''bestemmer'' miljøet i akvariet, og da må du også kjøpe fisk som trives i dette.
Hei Helenus=)

Takk for svar!

Jeg har nå blitt noe klokere på hva begrepet "hovedfisk" innebærer, takket være deg og de andre som har gitt gode svar på denne tråden.

Så igjen; takk til alle som har tatt seg bryet med å hjelpe meg i denne jungelen ; )

-LarsK-
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap