"vanlig" jord fra hagen som bunnsubstrat

Har lenge lurt på om det lar seg gjøre å bruke vanlig jord rett fra hagen som bunnsubstrat.
Hvordan vil vann verdiene bli av dette?
Jord i akvarium.
Tror du bør satse på ferdig blandet blomsterjord i stede for jord rett fra hagen.

Det står en del om temaet her:

Diana Walstad har skrevet boken 'ECOLOGY of the PLANTED AQUARIUM - A Practical Manual and Scientific Treatise for the Home Aquarist'. Den er full av info om Temaet.

Boken det refereres til er i sin helhet lagt ut her

Boken kan også kjøpes digitalt på Amazon.com.

Har ikke prøvd dette selv, med det hadde vært morsomt å gjort et forsøk




Diana Walstad holdt foredrag om dette i Oslo Akvarieklubb i fjor. Av to ulike typer jord, valgte hun en som Linda W hadde kjøpt med seg fra Felleskjøpet. Den heter "Bare jord" og er en universaljord som skal tilsettes gjødsel etc. avhengig av hva man skal dyrke i den. Den inneholder derfor mindre av de stoffene du ikke vil ha i karet ditt. For akvariebruk, under et ag sand, er dette nok det beste alternativet.
Sigmund - ex 530
Diana Walstad holdt foredrag om dette i Oslo Akvarieklubb i fjor. Av to ulike typer jord, valgte hun en som Linda W hadde kjøpt med seg fra Felleskjøpet. Den heter "Bare jord" og er en universaljord som skal tilsettes gjødsel etc. avhengig av hva man skal dyrke i den. Den inneholder derfor mindre av de stoffene du ikke vil ha i karet ditt. For akvariebruk, under et ag sand, er dette nok det beste alternativet.


"Bare jord" var nære på ideell, problemet med hagejord er at man ikke aner noe om næringsinnholdet, og kjøpejord er ihvertfall for næringsrik. Det eneste som mangler i jorda fra Felleskjøpet tilsettes med benmel, hun tilsatte to spiseskjeer til 5 cm dypt lag i en 63-liter, med 5 cm grov sand/grus over. Sånn omtrent. "It's not rockescience" som hun sa
Er det noen som har erfaring med å sette opp akvarium slik hun beskriver? Hvis jeg forstår det rett bruker hun jord under sand, støvsuger ikke bunnen, mater rikelig, skifter vann kun to ganger i året, tilsetter ikke co2 og har ikke biologisk filter....?
Puster liv i denne igjen. Noen som har prøvd walstad-metoden. Lurer på hvilken type jord som er best å bruke
 
Plussmedlem
Hei, Christian.
Har prøvd metoden og selv om jeg ikke kjører full Walstad-metode, så bruker jeg mange elementer i forskningen hennes i de fleste akvariene mine.
Du kan bruke de fleste typer jord til dette, også hentet fra hagen din.

Ikke bruk jord du vet er behandlet med sprøytemidler eller nylig gjødslet.
Vær også forsiktig med kompostjord. Den inneholder ofte voldsomt med næringsstoffer, og det kan bli problematisk i et akvarium. Det går an, men vær forsiktig med mengden. Om du velger å bruke kompostjord lønner det seg å sile ut de store klumpene med ikke-nedbrutt materialer. 

Når jeg setter opp slike akvarier bruker jeg ofte en miks av vanlig plantejord, sand og litt kalk i en eller annen formen som jeg så dekker med et tykt lag sand. Hender jeg tilleggsgjødsler med bunntabletter som jeg vet har jern, da jerninnholdet i jorda er veldig variabelt.
Men man kan bruke bare jord også.
Jeg har kjøpt økologisk såjord  fra plantasjensom jeg tenkte å blande litt benmel i. Tror du det vil fungere? Ville du ha blandet i næringstabletter i tillegg? Og så lurer jeg på hvilken sand du bruker
Plussmedlem
Det funker nok kjempefint. 
Jeg ville "krydret" den med næringstabletter, men det er strengt tatt ikke nødvendig. 

Bruker stort sett Biltemasand til det meste av mine sandlige behov- denne.
Men du kan også bruke Jula sin sandkassesand eller annet billig alternativ. 
Jeg ser i alle fall at mange av disse "youtuberne" som driver med små økosystem osv i akvarier, gjerne bruker diverse jord ment for innendørsplanter og slikt? Og der ser ut til å fungere fint. Jeg hadde trodd det bare ble gris og mudder av å ha blomsterjord som substrat, men jeg ser jo at de får helt utrolige resultater av det. For meg virker det som de som liker å teste med økosystem og litt sånn mer realistiske akvarier har mye mer de tør å prøve i akvariene sine, vs det som kanskje er normalen for oss som er den "gjengse AF bruker"  :P

 
Plussmedlem
Et viktig poeng her, Grapejuice, er å dekke jorda med annet substrat. Youtuberne kaller det å "capping". Sand er det beste alternativet.

Jorda vil avgi store mengder næringsstoffer til vannet den første tiden, ved å dekke den til er resonnementet at dette skjer saktere enn om jorda var utildekket. Å bruke blomsterjord er ikke prinsipielt annerledes enn å bruke aquasoil.
Man må bare ta andre hensyn da de oppfører seg annerledes under vann.

Du har helt rett i at utildekket jord vil kunne gi mye søl og gris, spesielt ved nyplanting/omplanting.

Målet for alle akvarister vil være å etablere et stabilt økosystem i våre akvarier. Men det er flere måter å gjøre dette på. Det er ikke alle som liker planteakvarier, og det er ikke alle fisk det å bruke jord som substrat fungerer med.
I disse tilfellene er gammelmetoden med filter og vannbytter løsningen.
Hehe ja, godt poeng. Jeg er så redd for disse småttisene som svømmer rundt også, så hadde uansett ikke turt å gjøre slik uten å vite eksakt hva jeg kan forvente, om så kanskje vente en god del måneder for jeg forsøkte med noen fisk. Men ser jo at det fungerer for andre. Og utrolig gøy å se akvarier med mye sånne ymse "grums" som svømmer rundt som levende mat for fisk.

For meg blir det foreløpig Biltema/Jula-sand og en liten nærings-drops innimellom, hehe.

Men jeg har veldig lyst å forsøke meg på en bitteliten "sump" (uten fisk) på et tidspunkt, og da skal jeg også prøve meg på blomsterjord i bunnen!
Plussmedlem
Det er jeg veldig for at du skal prøve!
Det er fantastisk mye læring i en sånn prosess, så det anbefaler jeg.

Om det ikke er noen hindring å lese engelsk så vil jeg også anbefale å prøve det på Diana Walstads bok/avhandling som det linkes til lenger oppe i posten. De nyeste utgavene koster penger, men de gamleste finnes gratis på nett. Det er noen forskjeller på utgavene, men vitenskapen er likevel mye godt den samme.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap