Kampfisk med lys/hvit flekk på ryggen

Kampfisken min har fått en lys/hvit flekk på ryggen, ca. 1 cm i diameter. Det ser ut som om skjellene har mistet farge. Ingen antydning til "vatt" slik som det beskrives ved soppinfeksjon. Det mangler noen skjell i ei stripe øverst langs ryggen. Noen ide om hva dette kan være?
Jeg hadde noen øksefisk som fikk noe lignende etter å ha hoppet opp i lysrørene eller reflektorene, og blitt brent rett og slett. Skjellene ble hvite og noen løsnet. Er det mulighet for at kampfisken din kan ha gjort det samme kanskje? Jeg fant skjell sittende igjen på en av reflektorene etter hendelsen. En av øksene mine døde momentant pga for store skader, men den andre gikk det fint med uten at jeg gjorde noe spesielt annet enn å sørge for å ha gode vannbytterutiner slik at risikoen for infeksjoner ble minimalisert.
Takk for svar. Både lysene og varmekolben er godt dekket til. Men jeg har tenkt på muligheten for at det er en mekanisk skade. På den ene siden av den hvite flekken er det en helt rett, tynn stripe der skjellene har den opprinnelige blåfargen. Det fikk meg til å lure på om den kan ha satt seg fast i noe.
Kampfisker er veldig nysgjerrige og skal nå alltid undersøke ting nøye, så ikke så umulig at han har kilt seg fast et sted. Krysser fingre for at han kommer seg igjen
Kampfisken holder fortsatt koken, ser frisk og fin ut, bortsett fra den hvite flekken. Flekken er muligens litt mindre nå.
Tror ikke det er en skade i såfall, da burde du sett stor forbedring nå, eventuelt forverring. Kanskje den bare har fått en pigmentforandring rett og slett.

Uansett så er det godt å høre at den har det bra
Lykke til videre!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap