Døde ancistrus,otto sliter hva er galt ?

Hei!
har to akvarier, ett lite 54 l tilhørende min datter, dette er befisket med platy, og en liten flokk corydoras Schwartzi.Juwel akvarium med innvendig filter. har også en ancistrus, oppdrettsvariant som er i live og beiter flittig.
Mitt akvarium er på 250 l og er innkjørt i snart 8 uker, selvbygget HMF hjørne med en Eheim 600 compact pumpe. Her er det rødnesetetra, cory schwatrzi- 9, dolkestikktetra 4, og 5 Otto. Rikelig med snegler fra plantene.
Begge karene er beplantet med en blanding av hurtig og langsomtvoksende planter ( Vallisneria, hornblad , anubias etc) pluss litt javamose.
Vannevrdiene har vært stabile i begge karene, de er innkjørt med lånt filtegugge fra naboen , og det er ikke målt noen verdier av skummel art etter at fisken kom inn. - selvfølgelig en liten nitritt topp mot slutten av innkjøring(da uten fisk) ,men ellers fint.

nå: PH 7,5 - 8.
NO2 under 0.3mg/l
NH3 /NH4 0

Alt målt med tetra dråpetester. like verdier i begge kar. Vannskifter minst ukentlig, 20 til 40% hver gang.

Alle ancistrusene som er kjøpt til det store karet har sturet, spist lite og dødd stille og rolig. Har også mistet en ancistrus i det lille karet, med samme historie. Har også tilsvarende problemer med Otto, men i mindre grad , har mista noen , men de er i hvertfall aktive og spiser.
noen råd?

Jeg har kun hatt otto og om de dør i ukene etter innkjøp så kan det være at de har vært underernært i butikkarene i lengre tid og ikke greier å få i seg nok alger til å overleve. Dette gjelder spesielt om karet er forholdsvis nystartet. Mye ekstra tilleggskost de første ukene etter innkjøp, gjerne typer hvor det også er litt protein tilsatt (corydoras tabletter feks), kan hjelpe de over kneika. Ellers er de også veldig vâre for ph-fall. Jeg har mistet flere pga av det uten at de andre fiskene i akvariet har vist tegn til problemer.

Har ikke hatt ancistrus, men har lest at om de er veldig små ved innkjøp, under 4-5 cm, så er de mer ømfintlige for å flyttes til endrede vannverdier. Håper andre som har mer erfaring med ancistrus kan komme med flere innspill til deg.
Takk for ottosvar!
Det du skriver stemmer bra med annet jeg har funnet her på forumet, det store karet er nok fremdeles i en slags etableringsfase, lite alger. står i kjelerstua så sola er også fraværende. jeg har tenkt å øke lystiden noen timer i døgnet , så får vi se om det blir litt mere futt i algene.

Ancistrusene har vært av litt forkjellig str, noen små (den som fremdeles er i farta ) pluss noen større opp til ca 10 cm. komplett med barter og det hele. trist - det er jo så kule fisker !
Ottoer er ALLTID importfisk og trenger vegetabilsk fôr for å overleve. Dessverre kan disse fiskene ikke fordøye cellulose sjølv, de trenger spesielle tarmbakterier. Og det er en teori om at disse bakteriene er svært omfintlig og kan dø fort når det er forandring i vannparametere (som skjer særleg ved importen). Denne teorien passer bra med observasjoner fra ganske mange akvarister at Ottoer enten dø etter noen dager / veker eller lever "evig".
Det som eg gjere når eg kjøper Ottoer er at eg kjøper ALDRI fisk som er fersk innkommet i butikken. Lett å se når de stimer fortsatt holder eg stor avstand til disse. Hvis eg ser akvarier med Ottoer som har allerede etablert seg siden noen månader i butikkens akvarier da er det meir interessant. Ofte er det akvarier som har bare noen få Ottoer igjen på siden av andre fisk og man må sjå ganske nøye for å finne slike. Men det er verdt det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap