Nybegynner med rekeakvarie

Hei

Har lenge tenkt på å starte opp med rekeakvarie.
Har i dag ett Juwel Trigon 190L selskapskar
Det jeg egentlig lurer på er spesielle hensyn med tanke på ett rekekar
Tenkte å bestille meg ett Juwel Vio 40, dette er ca 30L.
Dette blir levert med filter og belysning.

Noen som vet om dette er ett rekesikkert filter?
Det er vel ikke nødvendig med varmekolbe ? Akvarie blir stående i stua der luft tempen er 21-22 grader.

Det som er planen er å bestille dette akvarie og soil i fra ebishop, EBI Gold Shrimp Soil.
Har forstått at Tommy Tran er guruen å snakke med når det gjelder reker. Håpte han kunne sette sammen en starter pakke når det gjelder røtter og planter til meg.
Få innkjørt dette (Burde ikke ta så lang tid da jeg bare bruker grums i fra det akvarie som er godt innkjørt).

Deretter få bestillt reker, krabbe og nanofisk fra Tommy.

Erfaringer tas imot med takk.
Noe jeg ikke har tenkt på her? Nybegynnerfeil må lukes ut

Kji
Noen som vet om dette er ett rekesikkert filter? Det er vel ikke nødvendig med varmekolbe ? Akvarie blir stående i stua der luft tempen er 21-22 grader.

Filteret er sikkert.

Flere av nanofiskene, sneglene og krabbene bør ha høyere varme enn det du oppgir, men det kommer helt an på hva du skal ha.
Så da må jeg helst ha en varmekolbe utenom dette og da...? Anbefalinger på varmekoble, som viser lite i ett lite 30L kar...?

Jeg bruker Aquael easyheater og er veldig fornøyd med den.Den tar liten plass, er pålitelig og fisk og snegler brenner seg ikke på den. 25 eller 50W vil passe karet ditt. Regner ca. 1 liter pr watt.

Du får sikkert ekspertråd når du handler hos Tommy Tran, men jeg kan si litt om mine erfaringer. Du bør finne fisk og reker som passer sammen i temp. og vannkvalitet. Dersom du velger nanofisker som liker litt surt vann som f.eks. Boraras, ville jeg brukt mineralstein eller montmorillonit til rekene. Kan bl.a. kjøpes på Ebay. Mikrokrabber liker å grave seg ned i fin sand.

I et godt innkjørt akvarium er reker hardføre. Jeg ville hatt fisk i akvariet en 2-3 måneder før jeg slapp reker oppi selv om jeg bruker filterguffe. Dette for å bygge opp en flora av mikroorganismer som bl.a. rekeyngelen du får kan leve av. Sikkert delte meninger om dette. Rekene liker godt litt alger på glasset de kan momse i. Derfor er det fint om akvariet får litt sollys.
Tilfeldig bekjentskap
© Mia Silkoset
Reklame for plussmedlemskap