Gurami og kraftig vannføring

Kjøpte meg ett par av dverggurami for en ukes tid siden. De første 4 dagene svømte de begge rundt omkring i hele karet, alt virket normalt og greit. Vannføringen var rolig på den tiden, i og med at pumpa begynte å tetne litt til. Så den 5. dagen i karet, måtte jeg skifte vatt i pumpa (har utvendig pumpe). Vannføringen ble da mye sterkere. Etter en dag sluttet gurami-hannen å spise, og holdt seg helt rolig helt ved overflaten ved en plante, eller inntil veggen ved vann-inntaket. Slik har det vært i noen dager nå. Tanken min nå er at hannen reagerer på vannføringen, og at den er for kraftig. Kan tanken min være riktig? Isåfall, hva kan jeg gjøre med det foruten å skifte til en mindre kraftig pumpe?

Kan legge til at jeg har tre små scalarer, noen glødebåndstetra og noen sugemaller i karet. Dvs ingen jagere der. Har også målt vannverdiene, og de er som de skal være i forhold til guramien og de andre fiskene.
Syk gurami?
Er det ingen som har tanker om dette?

Hannen oppfører seg på samme måte som før. Men nå ser jeg at han har fått en kul Under/på sidene av buken. Kan det være at han er forstoppet? Legger ved noen bilder som du kan se på. Bør jeg ta livet av han? Eller vente å se om det retter seg?
Vent litt og se du. Er jo ingen grunn til å avlive den før du eventuelt vet sikkert at den er syk og ikke blir frisk igjen. Kan jo være vannstrømmen fra pumpa som plager den, du kan kanskje prøve å minske strømmen med en blåsvampbit, sette tuten annen vei, bytte "tut" til et lengre rør med små hull, eller lignende. Scalarer liker jo heller ikke sterk strøm grunnet kroppsformen deres, de kan "slite seg helt ut" hvis vannet har sterk bevegelse hele tiden.
Vri utblåset på pumpen slik at det blåser inn i bakveggen f.eks, istedet. Da "blåser" det ikke sterk sirkulasjon tvers over hele karet, men blir roligere, noe som er en fordel både for guramiene og scalarene dine. Disse fiskene vil ikke ha sterk sirkulasjon, men må ha rolig vann. Ikke bytt filter, da mister du jo den livsviktige filterbakteriekulturen din.

Det er dessverre en del sykdom på guramier i handelen, pga sterk rovdrift og innavl. Kreft og svulst er vanlig. Se an fisken din i noen dager til, merk deg om han har sluttet helt å spise. Har han det, bør han få slippe etterhvert. Men fisk kan klare seg i flere uker uten å spise så vi ser det, så ikke forhast deg. Legger han seg ned noe sted, f.eks. på bunnen, burde du imidlertid ta han ut og avlive han, da er løpet kjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap