Vannbytte etter kickstart

Hei alle,
Jeg har tatt en kickstart på karet (onsdag som var), noe som var vellykket. Nå lurer jeg rett og slett på når jeg bør ta det første vannbyttet?
Det går 3 mollyer og 4 flaggtetra der i skrivende stund. Jeg har forstått det sånn, at ved en vellykket kickstart, bør man sette inn noen få fisk slik at bakteriene får litt mat -stemmer dette?

Håper noen kan hjelpe en rookie i faget =)

-LarsK-
Jeg er i prikk lik situasjon, og er også veldig nysgjerrig på dette
Vet ikke riktig hva du legger i at kickstarten var "vellykket", så det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt.

Men hvis vellykket betyr at karet er stabilt på null ammoniakk og null nitritt, er det egentlig bare å gå over på en 'vanlig' rutine, med delvanns-vannbytte hver 7-14 dag. Da ville eneste gode grunn til å bytte nå være høy NO3, hvilket jeg vil tro du ikke har.

Når karet er ferdig innkjørt uten fisk må bakteriene mates til det kommer fisk i karet, slik at de ikke dør ut.
SilverShaded
Vet ikke riktig hva du legger i at kickstarten var "vellykket", så det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Men hvis vellykket betyr at karet er stabilt på null ammoniakk og null nitritt, er det egentlig bare å gå over på en 'vanlig' rutine, med delvanns-vannbytte hver 7-14 dag. Da ville eneste gode grunn til å bytte nå være høy NO3, hvilket jeg vil tro du ikke har. Når karet er ferdig innkjørt uten fisk må bakteriene mates til det kommer fisk i karet, slik at de ikke dør ut.


Jeg mente akkurat dette. Takk!
Hei og takk for svar =)

Med vellykket, mener jeg da som du sier; null amoniakk og nitritt.

Så det du mener, er at jeg godt kan vente i en ukes tid før jeg tar det første vannbytte -så sant at verdiene holder seg stabilt bra da vel og merke.

-LarsK-
La meg si det sånn; her veier din mening tyngre enn min ; )

Har relativt lite kontroll på dette, så da henvender man seg til ekspertisen -i dette tilfellet, deg =)

Tusen takk for svar!

-LarsK-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap