Juwel pumpe, annet filtermateriale??

Jeg har et Juwel akvarie med innebygd pumpe. Det fulgte med en hvit, en svart, en grønn og en blå "svamp". Og det stod hvor ofte jeg burde bytte dem, jeg syntest det blir litt dyrt om jeg skal bytte så ofte som det står. Så jeg lurte på om det går ann å byttefiltermateriale?? og hvilket er best å bruke da??
Plussmedlem
Det svarte filteret er et kullfilter.
Dette trenger du normalt ikke å bruke. Det skal fjerne "uønskede forbindelser" i vannet - f.eks. medisinrester etter medisinering.
Hvis du allerede har begynt å bruke det så kan du bare fjerne det når det er "oppbrukt". Produsenten sier vel 4 uker. Plassen kan du erstatte med en vanlig blåfiltersvamp som er kuttet slik at den passer.

Den grønne svampen skal fjerne nitrat, men er "oppbrukt" etter 6 uker. Etter det så fungerer den som en vanlig blåsvamp.
Ha gode rutiner for vannbytte så trenger du ikke noe ekstra hjelp med svamper som fjerner nitrat.

Blåsvampene trenger du ikke å bytte. De blir ikke slitt.
Tette filtre krystes lett f.eks. i en bøtte med akvarievann (ikke kaldtvann).

Det hvite filteret kan du skylle i springen ukentlig til det mister fasongen.
Okey

Tusen takk for svar

Men jeg trenger også plantegjødsel, og er usikker på hva jeg skal kjøpe og hvordan det brukest, jeg tror jeg ville helst hatt noe flytende som jeg bare putter oppi akvariet, viss det går
Plussmedlem
Ja, det finnes flytende alternativer.
Du får kjøpt filtermatter i større størrelser, som du kan klippe opp til passende størrelser. http://webzoo.net/bl%C3%A5filtermatter_600.html

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap